Dat het bij solliciteren draait om opvallen is algemeen geweten. Hierbij worden sociale media dan ook gretig gebruikt. Zo ook door Filip Simonovski (28), die al enkele dagen in het Centraal station van Brussel vertoeft om een potentiële werkgever te zoeken.
Met alle digitale media die voorhanden zijn, maakt het sollicitatieproces een zekere update door. Steeds meer mensen maken handig gebruik van Twitter, Facebook, LinkedIn en co. om op te vallen in de horde sollicitanten. Eén van die kandidaten is Filip Simonovski. Hij deelt zijn cv uit in het station Brussel-Centraal, en post hier achteraf foto's van op Twitter en Instagram. «Vandaag de dag moet je op een creatieve manier de aandacht trekken van werkgevers. De tijd van gewoon je cv opsturen en wachten op een antwoord via mail of telefoon is voorbij», meent Simonovski.
«In de twee dagen dat ik in het station sta, hebben verschillende mensen mijn cv meegenomen. Anderen wensen me succes of zeggen dat ze ook de sociale mediatoer opgaan. Ondertussen blijf ik bedrijven aanspreken via Twitter en Facebook. Hopelijk komt er snel iets uit de bus», legt hij uit.
Het web- en designbedrijf Wijs' liet vorige maand kandidaten solliciteren via de app Snapchat, volgens CEO Bart De Waele de ideale manier om mensen aan te trekken die weten hoe ze met digitale platformen kunnen omgaan. Hij spreekt dan ook van een succes: «Ik was aangenaam verrast door de kwaliteit en creativiteit van de inzendigen. Momenteel lopen er zelfs nog een aantal gesprekken met kandidaten die een snap hadden gestuurd.»
«Sociale platformen worden steeds belangrijker, maar dat is niet abnormaal», vertelt De Waele. «De meeste sollicitaties verlopen via een netwerk, vroeger was dat face-to-face, nu wordt dat ondersteund door netwerken op Facebook en Twitter.» Toch wil dit niet zeggen dat we de traditionele sollicitatiebrief en -gesprekken dood moeten verklaren. «Opvallen via sociale media alleen is niet voldoende om aan een job te geraken. Je moet een goede mix vinden met de traditionele manier van solliciteren om een blijvende goede indruk achter te laten», aldus Simonovski.