Toen de bejaarde vrouw in augustus 2012 begon aan de restauratie van Ecce Homo', een fresco van Elias Garcia Martinez uit de negentiende eeuw, had ze nochtans de beste bedoelingen. Ze wilde de fesco naar eigen zeggen oprecht opfrissen.
Al snel groeide het bewerkte schilderij uit tot een ware internetsensatie die opdook in allerhande parodieën, memes en zelfs merchandising. De mislukte restauratie leidde zelfs tot een ware toeristentoeloop in de stad, die normaal gesproken eerder dunbevolkt is. Het duurde dus niet lang voor Gimenez zelf uitgegroeid was tot een beroemdheid.
Het verhaal vormde voor de Amerikaanse componist Paul Fowler en de librettoschrijver Andrew Flack de inspiratie voor een komische opera over het leven van Gimenez, die afgelopen weekend in Borja in première ging.
Onder de titel 'Behold the man' vertelt de opera het verhaal van de mislukte restauratie en hoe die een internethit werd, maar ook hoe Gimenez van het mikpunt van spot gaandeweg uitgroeide tot de heldin van de stad. Dankzij haar flater en de aandacht die daarop volgde, zag Borja de euro's immers binnenstromen.
Flack reisde de voorbije twee jaar regelmatig naar Spanje om Gimenez beter te leren kennen en de opera te onderbouwen. Alles samen zingen acht professionele operazangers uit Aragon de opera bijeen, aangevuld met een koor van dertig mensen uit Borja.