Als elke leerling een basisniveau in begrijpend lezen en wiskunde bereikt, zal dat «in onze digitale wereld meer bijdragen tot gelijke kansen dan simpelweg de toegang tot hoogtechnologische apparaten en diensten te vergroten of te subsidiëren», zegt de studie. In 2012 had 96 procent van de 15-jarige leerlingen uit de OESO-landen een computer. Slechts 72 procent gaf aan dat ze op school een computer gebruikten.
Volgens de studie halen leerlingen met een matig gebruik van computers op school iets betere resultaten dan de leerlingen die slechts zelden op school met de computer werken. Maar die leerlingen die de pc op school zeer vaak gebruiken halen veel lagere resultaten, zelfs rekening houdend met hun socio-demografische achtergrond.
Het rapport, met als titel 'Students, Computers and Learning: Making The Connection' toont dat die landen die aanzienlijk investeerden in ICT in het onderwijs «geen enkele opvallende verbetering» lieten optekenen in de PISA-resultaten die ze boekten voor begrijpend lezen, wiskunde en wetenschappen.
Foto: EPA / K. Gideon