The Skinny Mirror, een bedrijf uit Californië, produceert sinds 2012 spiegels waarvan het glas lichtjes gebogen is waardoor je tot 5 kilo slanker lijkt dan je eigenlijk bent. De spiegels worden steeds vaker in paskamers van winkels geplaatst met als doel het zelfvertrouwen van de klanten een boost te geven zodat ze meer kopen.
Linn Gustafsson, een Zweedse student, vergeleek voor haar thesis het effect van skinny mirrors met dat van gewone spiegels. Een groep van 82 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 48.5 jaar en een BMI van 25 paste lingerie van een populaire winkelketen. De ene helft deed dat in een paskamer met gewone spiegel, de andere helft mocht zichzelf bewonderen in een Skinny Mirror. Daarna vulden de vrouwen allemaal een vragenlijst in over hun ervaringen in de paskamer.
De dames die de lingerie pasten voor een skinny mirror vonden dat hun lichaam meer leek op hun ideaalbeeld en kochten tot 20% meer dan de dames die de lingerie voor een normale spiegel pasten.
"Spiegels in pashokjes zijn een handig hulpmiddel in de verkoopt," zegt Belinda Jasmine, het brein achter de spiegels. "Ze kunnen klanten complimentjes geven in een intieme setting waar verkopers geen rol spelen. Het is echter niet onze bedoeling om klanten te misleiden. We willen hun zelfvertrouwen een boost geven. Daarom staat op elke spiegel het logo van ons bedrijf."