Enkele maanden geleden, bij de aankondiging van het zomernetwerk, klonk het nog dat Brussels Airport te duur was om er nieuwe bestemmingen te openen. Maar de situatie is veranderd, aldus topman Michael O'Leary. Hij voegde wel toe dat de geluidsnormen snellere expansie in de weg staan.
Aantrekkelijk aanbod
De luchthavenuitbater heeft een commercieel aantrekkelijk aanbod gelanceerd voor maatschappijen die routes openen naar voor Zaventem nieuwe bestemmingen, legde hij uit. "Wij maken daar gebruik van om twee nieuwe routes te openen."
Die nieuwe bestemmingen zijn Amman (Jordanië) en Marrakech (Marokko). Ze worden vanaf het volgende winterseizoen elk twee keer per week aangevlogen. Ryanair zal dan vijftien routes bedienen vanuit Zaventem.
Bestaande routes
O'Leary riep de luchthavenuitbater op om de "incentive" ook aan te bieden voor bestaande bestemmingen. "Groei op bestaande routes is even belangrijk als nieuwe bestemmingen", vindt hij.
En Ryanair zou graag nog meer uitbreiden in Zaventem. "We hebben er momenteel vier vliegtuigen gestationeerd en we zouden graag naar acht gaan. Maar daarvoor moeten we vóór 7 uur s ochtends kunnen vliegen. De geluidsproblematiek beperkt onze groei."
Momenteel heeft Ryanair geen vluchten die voor 7 uur vertrekken (tot dan gelden de strengere Brusselse nachtelijke geluidsnormen) op Brussels Airport. O'Leary ziet een "redelijk compromis" in kunnen vertrekken tussen bijvoorbeeld 6u30 en 7 uur s ochtends met stillere vliegtuigen, zoals de tientallen Boeing 737 MAX-toestellen die vanaf volgend jaar in de vloot komen.
Op de luchthaven van Charleroi voegt Ryanair in de winter één bestemming toe: Malta. Vanop Brussels South Charleroi Airport zal Ryanair dan 66 bestemmingen aanbieden. De maatschappij schat dat haar Belgische netwerk 8,3 miljoen passagiers zal opleveren op jaarbasis en goed is voor ongeveer 6.200 jobs.