De Ringtrambus is het eerste deel van het Brabantnet waarmee de Vlaamse regering en De Lijn de noordrand rond Brussel en Vlaams-Brabant vlotter bereikbaarder willen maken met het openbaar vervoer. Ook voor Brussels Airport is de Ringtrambus een belangrijke verwezenlijking.
"We zijn niet alleen een luchthaven, we zijn een intermodale hub", zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. "Brussels Airport heeft één van drukste busstations van het land. Hier rijden meer bussen dan dat er vliegbewegingen zijn, en naast de duizenden vliegtuigpassagiers ontvangen we dus ook duizenden pendelaars die gebruik maken van het openbaar vervoer. De Ringtrambus is dan ook een belangrijke en duurzame aanvulling, die perfect past in onze strategie om de luchthaven duurzaam te ontwikkelen."
Vanaf september om het kwartier
Met hun hybride motoren zijn de 14 Ringtrambussen, die 12,2 miljoen euro hebben gekost, niet alleen stiller, ze stoten ook heel wat minder CO2 uit en zijn een stuk energiezuiniger. Elke bus biedt ook plaats aan 137 reizigers.
De Ringtrambus zal rijden op lijn 820 en om het half uur rijden, vanaf september zelfs om het kwartier. Op zaterdagen en zondagen daalt die frequentie naar respectievelijk elk half uur en elk uur, maar de bus rijdt wel op een groot deel van zijn traject op een eigen bedding, wat de doorstroming en betrouwbaarheid ten goede moet komen.