In 2012 sloot Mass Effect 3 de trilogie rond Commander Shepard in schoonheid af. Maar Electronic Arts was niet van plan zijn cultfranchise te begraven. De Amerikaanse uitgever nam dus weer BioWare Montréal onder de arm voor de ontwikkeling van een gloednieuwe episode. Andromeda speelt zich af in 2819, zeshonderd jaar na het derde luik. Voor dit avontuur heb je de keuze uit twee personages: Sara en Scott Ryder. Of je kan je eigen avatar van kop tot teen zelf ontwerpen. Hun missie: een nieuwe thuis voor de mensheid vinden. Maar de onbekende werelden die je bezoekt, zijn bevolkt door vijandige wezens die de mens allesbehalve met open armen verwelkomen.
De eerste uren van de game zijn tergend traag. Pas dan mag je uit je ruimteschip, de Tempest, om het nieuwe melkwegstelsel te gaan verkennen. Visueel is Mass Effect Andromeda niet echt indrukwekkend. De kwaliteit van blockbusters als For Honor of Horizon Zero Dawn komt nooit in de buurt. De game is zelfs het mikpunt van spot op het internet, door de animatie van de gezichten en de compleet gemiste lip-sync.
En toch is Mass Effect Andromeda de moeite waard. Misschien minder voor nieuwkomers, maar vooral voor de fans van de saga. De game trakteert je op een spannend ruimteverkenningsavontuur van een vijftigtal uur. BioWare is zich bewust van de bugs en gebreken, en heeft een reeks patches beloofd. De eerste updates zorgden al voor betere graphics en een vlottere game experience, maar het is wachten op meer voor alles perfect in orde is. EA beklaagt het zich ongetwijfeld nu al. (tw)