De oorspronkelijke start van de werken was gepland in september 2017, maar een late bouwvergunning en het zinkgat op de Leuvensesteenweg, een belangrijke toegangsweg, zorgde voor vertraging. De heropening van de Leuvensesteenweg is gepland op 19 of 20 december.
De werken zullen afhankelijk van de tunnels in vier fases lopen. Daarbij zullen niet alle tunnels altijd simultaan gesloten zijn. Eenmaal een tunnel gerenoveerd wordt, is deze wel 24 op 24 uur dicht en vinden de werken van 7 uur tot 20 uur plaats.
Tunnel richting centrum blijft open
De tunnel van de E40 richting Meiser wordt als eerste van januari tot maart in één keer afgebroken en heropgebouwd. Deze moet als eerste opnieuw open gaan. De daken van de andere drie tunnels worden in verschillende stappen afgebroken en gerenoveerd. Indien er lange fases van stilstand zijn tussen de werken, kunnen de tunnels tijdelijk opnieuw opengesteld worden. "Het is een optie die we behouden, want een tijdelijke heropening kan ook verwarrend zijn voor de automobilisten", stelt minister Smet.
De enige tunnel die wel volledig open blijft tijdens de renovaties, is de tunnel van de E40 richting centrum, alsook de uitgang van de Belliardtunnel richting E40. Bovenop het Reyerscomplex zullen tussen Montgomery en Meiser gedurende het project twee rijstroken in beide richtingen behouden worden.
Tips voor andere wegen
Begin januari zal er via de verschillende media een communicatiecampagne verspreid worden die de pendelaars moet aanmoedigen om hun gewoontes te veranderen door voor de toegang tot Brussel vanaf de Ring langs de Leopold III-laan of de Tervurenlaan te rijden. Omleidingen en de reisduur zullen door middel van dynamische borden aangeduid worden vanaf de Ring.
De kosten voor de werken worden geschat op 25 miljoen euro. Na de renovatie van de Reyerstunnels is de Reyerslaan aan de beurt en zal deze omgebouwd worden tot een stedelijke boulevard.