De magneetzweeftrein in een luchtdrukbuis kan mensen en goederen met een zeer hoge snelheid, tot wel 1.000 kilometer per uur, vervoeren. Het concept is in 2012 geïntroduceerd door Tesla-topman Elon Musk en sinds 2016 verder ontwikkeld door het Nederlandse Hardt Hyperloop.
"We weten dat mensen bereid zijn om voor hun werk van deur tot deur maximaal één uur te reizen", zegt provinciegedeputeerde Jeroen Olthof. "Met zo'n supersnelle hyperloop wordt het ineens mogelijk om binnen die tijd veel grotere woon-werkafstanden af te leggen. Dat klinkt veelbelovend. Daarom gaan we overleggen met andere overheden en partijen om dit onderzoek verder te brengen."
Vluchten over korte afstand vervangen
In het onderzoek, uitgevoerd door Hardt, is gekeken naar het effect van snelle hyperloop-verbindingen vanaf Amsterdam op vijf routes: naar Groningen, Den Haag, Düsseldorf, Frankfurt en Parijs. Volgens de resultaten is de komst van een hyperloop goed voor de economie van de metropoolregio Amsterdam, aangezien belangrijke economische gebieden zoals het Duitse Ruhrgebied van deur-tot-deur binnen een uur zijn te bereizen. "Daarmee komen woon-werkafstanden in een heel ander perspectief te staan", zegt de provincie.
De hyperloop kan bovendien korte-afstandsvluchten vervangen, waardoor er volgens de onderzoekers meer ruimte komt op Schiphol voor langere (intercontinentale) vluchten. De provincie kijkt de komende tijd met andere partijen of er nog meer onderzoek moet komen naar de komst van de supersnelle trein.