Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent GfK en Airbnb. Zij legden 1.000 consumenten tussen de 18 en 35 jaar op de rooster, allen afkomstig uit Groot-Brittannië, China of de Verenigde Staten. Uit de studie blijkt dat 35% van de respondenten reizen als een belangrijk deel van het leven beschouwt. "Zowel beroepshalve als in hun privéleven reizen millennials vaker dan elke vorige generatie", verduidelijken de onderzoekers.
De Amerikaanse millinnials tonen zich op dat vlak het meest terughoudend. Voor hen is een spaarpotje belangrijker dan een mooie reis of een eerste auto. Het afbetalen van de schulden, die door het dure onderwijssysteem behoorlijk kunnen oplopen, belandt zo onderaan op de financiële prioriteitenlijst.
Bij de Britten ziet dat lijstje er volledig anders uit. Hun eerste spaarcenten worden geïnvesteerd in een vakantie of in het aflossen van de studieschuld. De aankoop van een woning komt daarna pas aan bod. De Chinese millennials kiezen er tot slot voor om hun centen te investeren in een exotische trip. Een woning en een auto zijn worden gezien als minder belangrijke investeringsposten.
Meer budget
Niet alleen de goesting om te reizen is toegenomen, ook het voorziene budget is omhoog gegaan. Ruim de helft van de respondenten (55%) heeft in 2016 meer geld uitgegeven aan reizen dan het jaar daarvoor. In China loopt dat cijfer zelfs op tot 83%.
Tot slot stelden de onderzoekers vast dat sociale media een steeds grotere rol spelen tijdens het plannen van een reis. "De mening van andere toeristen op sociale mediaplatformen als Facebook en Instagram zijn voor veel millennials belangirjker dan de aanbevelingen van vrienden, familie of collega's", besluiten de onderzoekers.