Raf Simons ontwerpt vierde Pink Ribbon-lintje

Raf Simons ontwerpt vierde Pink Ribbon-lintje

De hoofdontwerper van Calvin Klein maakte het roze lintje met zwarte letters, daar wordt verwezen na het woord 'Heroes'. "Hiermee willen we zowel de vrouwen die vechten tegen borstkanker, als de vele mensen die hen in die strijd steunen, zoals partners, dokters, onderzoekers in de spotlight zetten", verklaart de woordvoerster van de ontwerper.

Met het lintje voert Pink Ribbon België tijdens de international Borstkankermaand campagne. Dat is nodig, vindt de organisatie, want borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen in België. Eén op de acht vrouwen wordt erdoor getroffen en dagelijks krijgen gemiddeld 29 vrouwen de diagnose.

Sensibilisering 

Vanaf vandaag is het Pink Ribbon-lintje te koop in België bij onder meer kledingwinkels en supermarkten. Daarnaast zet de organisatie in op sensibilisering en lanceert ze vandaag een nieuwe e-learning tool, de Mammoquiz. "Er heerst nog een groot taboe over borstkanker. Er zijn zelfs vrouwen die nog denken dat het een straf van god is. Daarom is sensibilisering belangrijk", vertelt Bettina Geysen, directeur van Pink Ribbon. "De Mammoquiz is een eenvoudige, educatieve quiz in drie talen, die geïnspireerd werd op het mammoboxspel, dat in 2002 ontwikkeld werd door het Centrum voor Kankeropsporing. Het is belangrijk dat er nu ook een digitale versie van verspreid wordt."

Bedoeling is om elke vrouw in België te bereiken, ook vrouwen met een andere culturele achtergrond. "Er is een bevolkingsonderzoek bij vrouwen vanaf 50 jaar, maar dat bereikt slechts de helft van de vrouwen", aldus Geysen. "Dankzij deze quiz willen we mensen via een digitale weg sensibiliseren voor het risico op borstkanker, kennis geven van alarmsignalen die wijzen op borstkanker en hen aansporen deel te nemen aan het borstscreeningsonderzoek van de overheid."