Na Dishonored 2, eind 2016, levert Arkane Studios weer een ontzettend efficiënte en meeslepende FPS af. In dit scifi-avontuur speel je met Morgan je kiest zelf of het een hij of een zij is. Die ontwaakt in 2032 aan boord van de Talos I, een groot ruimtestation dat rond de maan draait. Alle bewoners en wetenschappers lijken gedood te zijn door vijandige aliens. Onder leiding van een robotstem moet Morgan overleven en de geheimen van de Talos ontrafelen.
Geniaal universum
Het eerste uur van Prey' is ronduit verbijsterend en doet denken aan Half-Life, de culttitel van Valve die binnenkort twintig kaarsjes uitblaast. Gewapend met een Engelse sleutel moet je op verkenning in de eerste zalen van het ruimteschip. Je maakt er kennis met de Mimics, kleine beestjes die zich kunnen camoufleren als voorwerp. Als je dus twee dezelfde objecten naast elkaar ziet, is er stront aan de knikker
Eens te meer is het universum van Arkane fantastisch. Het ruimteschip, gebouwd in de jaren 1960 tijdens de Koude Oorlog, trakteert je op retrodecors met futuristische elementen. Op dat vlak lijkt Prey dan weer op Bioshock, nog zo'n cult-FPS.
Net als in Dishonored 2 is er buitengewoon veel aandacht besteed aan details. Er is interactie mogelijk met een heleboel voorwerpen en je kan uren rondsnuffelen om alle geheimen van de Talos te ontdekken. Wat de gameplay betreft, kan je ofwel op goed geluk naar voor stormen of eerder proberen van de radar te blijven. Maar de monsters zijn taai en de munitie schaars. Discretie is dus aangeraden. Prey heeft ook een niet te verwaarlozen RPG-dimensie. Zo moet je je inventaris beheren, je personage verbeteren met allerlei vaardigheden en hulpmiddelen verzamelen om wapens en munitie te maken.
Sterke ideeën bij de vleet
Alles in deze game draait rond recycleren. De items die je vindt, kunnen gerecycleerd worden met machines overal in het schip. Met die getransformeerde onderdelen kan je dan verzorgingskits, wapens of munitie maken. Een slim bedacht concept. En zo zijn er nog. Prey barst van de sterke ideeën. Een van je belangrijkste wapens is het GLOO-kanon. Een soort van lijmkanon dat niet doodt, maar waarmee je ongelofelijk veel kan. Je tegenstanders tijdelijk freezen, bijvoorbeeld, om ze beter te kunnen doden. Maar ook lekken dichten, vuur blussen of elektrische bogen blokkeren.
In de loop van het avontuur komen er almaar meer nieuwe functies bij. Net als de Mimics kan je je bijvoorbeeld camoufleren of ontoegankelijke plekken bereiken. Bovenop een adembenemende art direction en een geslaagde, veelzijdige gameplay blinkt Prey ook uit met zijn grafische engine. Visueel moet de nieuwste van Arkane Studios niet onderdoen voor de knapste games van het moment.
Prey is een knap, origineel, meeslepend en onvergetelijk ruimteavontuur. Een waardige troonopvolger voor Half-Life 2, waarvan het vervolg al jaren tevergeefs op zich laat wachten.
(tw)