De tijd dat de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij kon uitpakken met stijgende reizigerscijfers is de laatste jaren vervlogen. Nochtans verdubbelde het aantal passagiers tussen 2000 en 2010 nog ruimschoots, van 240 miljoen tot 551 miljoen.
Maar in 2014 zette de dalende trend zich door. De Lijn klokte af op 532 miljoen reizigers, een daling met 7,4 miljoen of 1,36% tegenover 2013. Sinds 2010 is er een daling van 19 miljoen reizigers of omgerekend 3,5%.
Onhaalbare doelstelling
De cijfers blijken uit een nota en worden bevestigd door De Lijn zelf. De maatschappij beoogde tussen 2011 en 2015 een reizigersgroei van 10,5%, maar geeft intussen toe dat die doelstelling wellicht onhaalbaar wordt. «Die beheersovereenkomst werd opgesteld in tijden van groei, terwijl we sindsdien door een aantal besparingsrondes zijn gegaan.»
DINA-abonnement
Concreet zouden verschillende factoren aan de basis liggen van de daling vorig jaar. Zo zijn er de verstrengde voorwaarden voor het DINA-abonnement (Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement), met een effect van -2,4 miljoen reizigers, de afschaffing van het gratis openbaar vervoer in Hasselt (-2 miljoen) en het feit dat steeds meer reizigers kiezen voor de sms-formule in plaats van biljetten en kaarten (-200.000). Er is ook een terugloop in het aantal derdebetalerskaarten (-800.000), waarbij bijvoorbeeld gemeentebesturen tussenkomen in de kosten.
«Slechtere service»
Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) vreest dat De Lijn ook in 2015 verder reizigers zal verliezen. «Door de bijkomende besparingen - 46,3 miljoen euro in 2015 alleen al - wordt opnieuw gesnoeid in het aanbod. Tegelijkertijd zijn de abonnementen en bustickets duurder geworden.»
Ook Björn Rzoska ziet de bui hangen. «Door de tickets duurder te maken, en tegelijk slechtere service aan te bieden, is de Vlaamse regering het openbaar vervoer helemaal aan het kelderen», besluit de Groen-fractieleider. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil geen commentaar geven op de dalende cijfers. (ma)