Betaalstakingen bij het spoor zijn vandaag risicovol. Eind mei heeft de NMBS treinbegeleiders nog een sanctie gegeven omdat ze weigerden tickets te controleren. En reizigers die zonder ticket de trein opstappen, riskeren dan weer een boete te krijgen van treinbegeleiders die niet staken.
Daardoor kiezen de spoorvakbonden bij een sociaal conflict telkens weer voor een klassieke staking, waarbij de reizigers en de economie het slachtoffer zijn. Groen-voorzitster Meyrem Almaci wil daar verandering in brengen door overlegstructuren te vernieuwen en andere vormen van staking mogelijk te maken.
Een betaalstaking zou bijvoorbeeld uitdrukkelijk in de wet opgenomen moeten worden. Reizigers zouden aan automaten gratis een ticket met de vermelding betaalstaking kunnen krijgen als het gaat om een betaalstaking waarvoor het stakingsprotocol is gevolgd. Treinabonnementen worden voor de duur van de staking dan verlengd.
Daarnaast haalt Groen in Italië en de VS ook inspiratie voor een actieve of werkstaking. Daarbij blijven werknemers aan het werk, maar moeten de werkgevers een bedrag storten in een fonds voor het goede doel. Op die manier is er een inzet van de staker én een nadeel voor de werkgever dat hoger moet zijn dan bij een betaalstaking.
[polldaddy poll="9438210"]
Foto Belga / N. Maeterlinck