De fusie zou binnen anderhalf tot twee jaar een feit kunnen zijn, zo heeft SNCF-topman Guillaume Pepy gezegd. De ambitie van het eengemaakte bedrijf is om tegen 2030 jaarlijks 30 miljoen reizigers te vervoeren, tegenover 18,5 miljoen nu.
Thalys en Eurostar bedienen momenteel vijf landen: Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland en Duitsland. De kern van het netwerk is de driehoek Brussel-Londen-Parijs.
Green speed
Het fusieproject kreeg de naam 'Green Speed'. Door de twee hst-operatoren samen te voegen, zou het reizen voor klanten eenvoudiger en efficiënter moeten worden, met bijvoorbeeld één ticket een op elkaar afgestemde dienstregelingen.
Waar de hoofdzetel zou komen van het eengemaakte bedrijf (nu zetelt Eurostar in Londen en Thalys in Brussel) is nog niet uitgemaakt. Het is evenmin al duidelijk of er op termijn ook een enkele naam komt.
De NMBS heeft een belang van 40 procent in Thalys en van 5 procent in Eurostar. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft een meerderheidsbelang in beide.