«We hebben nog steeds niet het gevoel dat de directie met iets over de brug wil komen», aldus Fouad Bougrine van ACLVB. «We hebben zeer constructief meegewerkt maar de directie blijft maar nee zeggen tegen onze voorstellen».
Ook Laurent Levaux, voorzitter van Aviapartner Group, zegt dat het vertrouwen na dit weekend compleet zoek is. «Een vakbondsafgevaardigde noemde mij openlijk een racist die niet met Noord-Afrikanen wil werken. Ik vind dit schandelijk. Wij hebben veel Marokkaanse werknemers in dienst.» Levaux hekelt ook de tactiek van de wilde staking. «In andere landen waar Aviapartner actief is, is zoiets niet mogelijk. Wij staan met de rug tegen de muur.»
Door de staking zijn tot nog toe meer dan 460 vluchten op Brussels Airport geannuleerd. Volgens touroperatororganisaties ABTO en BTO kan de staking tot 50.000 Belgische vakantiegangers treffen.
Slechte financiële papieren
Ondertussen blijkt ook dat Aviapartner in slechte financiële papieren zit: het bedrijf torst 50 miljoen euro schulden en dat bemoeilijkt de onderhandelingen. Al stellen de vakbonden dat er met een goede organisatie al veel opgelost kan worden. «Sommige reorganisaties kunnen investeringen met zich meebrengen, maar het gaat vooral om ook op de juiste manier te managen», klinkt het bij Bougrine.
Aviapartner trommelt deurwaarder op
In een weinig hoopvol teken, heeft de directie van Aviapartner gisteren een deurwaarder naar Zaventem laten komen om erop toe te zien dat de laatste stilstaande vliegtuigen terug leeg kunnen vertrekken.
Toen de spontane staking afgelopen vrijdag uitbrak, stonden er op de luchthaven van Zaventem een twintigtal vliegtuigen aan de grond die niet meer leeggemaakt zouden worden. Intussen gaat het nog om vier vliegtuigen en zijn het de managers van Aviapartner zelf die de vliegtuigen legen.
«Een deurwaarder werd erbij gehaald om te voorzien dat er zich geen incidenten voordoen en de pushback van de vliegtuigen incidentloos kan verlopen», zegt een woordvoerder van Aviapartner.
Oplossing?
Volgens economen en luchtvaartspecialisten kan de luchthaven alleen maar uit de negatieve spiraal geraken als het duopolie van Aviapartner en Swissport om de bagage op de luchthaven te verwerken snel doorbroken wordt. Dat zeggen ze in de krant De Morgen. «Een derde speler kan voor rust op de markt zorgen en stakingen ontmoedigen, omdat er meer alternatieven zijn», aldus transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen).