De onderzoekers hebben het fenomeen social insider attack. Dit betekent dat de gluurder het slachtoffer kent en in het geniep toegang krijgt tot het account van die persoon. Dat kan gebeuren via een laptop die nog aanstaat, of via een smartphone of tablet waar iemand de code van kent.
Voor het rapport werden ruim 1.308 volwassen Facebookgebruikers ondervraagd. Maar liefst 21% van de deelnemers is het slachtoffer geweest van een social insider attack. Bijna een op vier heeft zich er zelf schuldig aan gemaakt.
Vijf motivaties
"In eerste instantie wilden we technische oplossingen bedenken om dit soort aanvallen te gaan, maar we kwamen er achter dat we het fenomeen niet zo goed begrepen", vertelt auteur Ivan Beschastnikh aan Mashable. "Daarom besloten we eerst na te gaan wat de daders drijft."
Uiteindelijk kwamen er vijf motivaties om te koekeloeren op een Facebookpagina uit de bus: plezier, nieuwsgierigheid, jaloezie, vijandigheid en nut.
Een oplossing voor het spionagegedrag is dat sociale media het passief gedrag van gebruikers beter moniteert, stellen de wetenschappers. Een tweede optie is dat de app nog een extra beveiligingscode krijgt.