Met zijn stunt wil de man de spoorwegen dwingen tot ontslag, zo schrijven kranten van Sudpresse. De man kan immers aan de slag bij een privébedrijf dat veel beter betaalt. Er zit alleen een haar in de boter: de NMBS heeft een verplichte opzegperiode van één jaar.
Tot tweemaal toe
De machinist bleef dus niet bij de pakken zitten en liet deze week met opzet twee treinen met fikse vertraging aankomen. Over een ritje van Bergen naar Luik deed hij 37 minuten langer dan normaal. Ook in Doornik kwam hij bijna een kwartier te laat. Achteraf doopte hij zijn actie "opération escargot", oftewel "operatie slak".
"Dit is geen verrassing"
De NMBS vindt het gedrag "onaanvaardbaar". "We gaan in gesprek met de betrokken treinbestuurder en gaan dit intern bekijken", reageert woordvoerder Dimitri Temmerman. Hij bevestigt dat er bij de openbaarvervoersmaatschappij een opzegtermijn van een jaar geldt voor de treinbestuurders. "Maar zij volgen bij ons een opleiding die een jaar duurt. Dat is een hele investering. Bij ontslag moeten we een nieuwe treinbestuurder aanwerven, die ook een opleiding van een jaar moet krijgen. Vandaar de opzegtermijn", argumenteert hij nog.
De christelijke spoorvakbond kan zich niet vinden in de actie van de machinist, maar reageert niet verrast."Er is veel ongenoegen bij de treinbestuurders", zegt topman Luc Piens kort en bondig.