Uitgeverij Houghton Mifflin Harcourt verdient jaarlijks ongeveer 60.000 dollar (54.000 euro) aan de verkoop van het omstreden boek. In de jaren 80 en 90 hield de uitgever de winst gewoon bij. Vanaf de start van het nieuwe millenium, besloot het bedrijf om de opbrengst te gebruiken om organisatie die antisemitisme bestrijden te financieren.
Vorig jaar veranderde de uitgever weer van koers en besloot hij om culturele projecten die tolerantie promoten te ondersteunen. Dat schoot in het verkeerde keelgaat, omdat de liefdadigsheidsorganisaties niets met de Holocaust te maken hebben.
Na de kritiek heeft Houghton Mifflin Harcourt besloten om de opbrengst af te dragen aan de Jewish Family & Children's Services' in Boston. Die organisatie draagt zorg voor de overlevende slachtoffers van de Holocaus, die steeds ouder worden en bijgevolg meer zorg nodig hebben.
Het is altijd onze bedoeling geweest om een positieve impact te maken met deze donaties, aldus Andrew Russel van Houghton Mifflin Harcourt. Hij voegde ook nog toe dat de keuze voor de liefdadigheidsorganisatie er is gekomen na een eerlijke en doordachte dialoog tussen alle betrokken partijen.
Foto AFP / T. Schwarz