Sinds het begin van de serie is het aantal toeristen in IJsland verdrievoudigd, van 566.000 in 2011 naar 1,8 miljoen in 2016. Al zit ook de uitbarsting van de intussen wereldbekende vulkaan Eyjafjöll in 2010 daar voor iets tussen.
Het is begin november, de dagen worden korter maar op sneeuw is het nog wachten. Winter is coming Ons avontuur begint in het gezelschap van Einar Sveinn Thordarson, de locatieverantwoordelijke van Game of Thrones op IJsland. Hij vertelt hoe die locaties gekozen worden: "Ik werk nauw samen met producer Chris Newman, die IJsland ook heel goed kent. Hij zegt me wat hij zoekt en samen maken we een keuze op basis van de foto's die ik selecteer. Daarna gaan we ter plaatse scouten."
In de serie verschijnen ruim vijftig verschillende IJslandse locaties, de meeste dienen als decor voor de zone Beyond the Wall. Voor het zevende seizoen draaide de crew in drie regio's in het zuiden van het eiland. We bezochten er twee.
Bovenop de Wall
Vanuit Hvolsvöllur vertrekken we met een superjeep voor een tocht van 70 km over een steile zandweg richting Dyrhólaey, bovenop de echte Wall! In de serie is hij nog drie keer hoger, maar het uitzicht op het immense zwarte zandstrand is ronduit indrukwekkend. Hier ligt Eastwatch, een van de uitvalsbasissen van de Night's Watch.
Het is wel moeilijk vergelijken met wat je op tv ziet. "Veel dingen worden toegevoegd in postproductie", legt Einar uit. Maar zelfs zonder de sneeuw en het ijs waan je je moeiteloos in de serie. Die uitgestrekte vlaktes hebben iets magisch en mysterieus, en dompelen je helemaal onder in de sfeer van GOT. De meeste opnames gebeuren in de herfst en de winter. "In die periode kunnen we maar 4 uur per dag filmen want er is geen daglicht voor 11u 's morgens", vertelt onze gids. "De acteurs zijn echt dapper."
We verlaten de weg die rond het eiland loopt en trekken het binnenland in naar Þórsmörk, het startpunt van heel wat wandelingen. Dit is de favoriete filmlocatie van Einar. Hier zijn we helemaal alleen op de wereld. We steken een rivier over en komen aan in de canyon Stakkholtsgjá. Spoiler alert! Dit is het decor waar Jon Snow en zijn bende een White Walker vangen. Het duurde drie dagen om die vechtscène te draaien met een team van 110 mensen. In de ijzige kou. "We moesten de set met een bulldozer sneeuwvrij maken en tijdelijke bruggen over de rivier bouwen", zegt Einar.
Om maar te zeggen dat opnames in IJsland geen makkie zijn. En niet alleen omwille van het weer. "Je mag niet zomaar overal filmen. Dat is moeilijker dan op andere plaatsen. Zo mag je bijvoorbeeld geen enkele boom omhakken, die zijn heilig hier. Ook wegen afsluiten is niet makkelijk. IJsland is heel streng op het vlak van milieubescherming."
Een paar secondjes in beeld
Bovendien komen bepaalde plekken slechts een handvol seconden in beeld. Zoals die waar een draak van Daenerys wegvliegt met een geit in Meereen, in seizoen 4. "Die opname heeft een hele dag geduurd", vertelt Einar. Soms worden de locaties gewoon als special effect gebruikt, zoals de rook van de vele geisers in IJsland, om een sneeuwstorm te simuleren. En sommige plekken dienen louter als inspiratie, zoals Grjótagjá, de grot waar Ygritte en Jon Snow de liefde bedrijven in seizoen 3. Ze werd helemaal nagebouwd in de studio.
Hoewel de opnames allesbehalve een piece of cake zijn, zijn de meeste plekken vrij makkelijk bereikbaar. "Soms hebben we trucks nodig of moeten we een eindje stappen, maar een helikopter hebben we nog niet nodig gehad", zegt Einar. Af en toe belandt er weleens een verdwaalde toerist op de set, en dat wil de crew natuurlijk vermijden om het verhaal geheim te houden. "Maar over het algemeen is er geen probleem. We leggen hen uit dat ze daar niet mogen zijn en meestal vertrekken ze dan braafjes", glimlacht hij.
Een trip naar IJsland is niet alleen een fantastische reis door de wereld van Game of Thrones', maar ook een ontdekkingstocht doorheen een land vol prachtig licht, uitgestrekte vlaktes en ongerepte landschappen.
Marie Bruyaux