In maart kondigde Kasper Rorsted, de grote baas van Adidas, aan dat het merk wereldwijd 1 miljoen paar baskets van gerecycleerd plastic had verkocht. Op slechts tien maanden tijd. Een schot in de roos en het begin van een trend.
Gerecycleerd afval aan je voeten
Alles begon in de zomer van 2015, toen het Duitse merk voor het eerst de vrucht van zijn samenwerking met de organisatie Parley for the Oceans voorstelde: een paar sneakers volledig gemaakt van afval uit de oceaan, meer bepaald van oude visnetten. In de maanden nadien werd het project verder ontwikkeld, met als kers op de taart de lancering van een duurzame versie van de bekende Adidas UltraBoost, midden 2017.
Adidas wil blijven surfen op die recyclagegolf. Het Parley-gamma is intussen uitgebreid met andere sneakermodellen, maar ook met badpakken, T-shirts en backpacks. Allemaal op basis van Parley Ocean Plastic, een materiaal gemaakt van gerecycleerd afval dat wordt verzameld langs de kusten voordat het de oceaan bereikt. Een paar UltraBoost Parleys bestaat voor 85% uit dit materiaal, goed voor zowat elf plastic flessen.
Reebok gebruikt dan weer katoen en maïs voor de productie van zijn duurzame sneaker NPC UK Cotton + Corn. Het merk wou geen aardoliederivaten gebruiken, maar materialen die natuurlijk groeien en opnieuw geplant kunnen worden. Deze baskets zijn sinds augustus te koop in een limited edition, maar voorlopig enkel in de States.
Vegan baskets
Andere merken gaan nog een stap verder en bieden 100% vegan sneakers aan. Die limited edition modellen gebruiken geen enkel materiaal van dierlijke oorsprong. Geen leer of suède dus. Zo lanceerde Converse vorig jaar de Cons X Chocolate Kenny in samenwerking met vegan skater Kenny Anderson. Dat model verkocht vrijwel meteen uit. Ook Vans heeft meerdere vegan modellen, zoals de Classic Slip-On en Authentic Lo Pro.
En zopas lanceerde Adidas een paar vegan Stan Smiths van de hand van Stella McCartney. Al riskeert het prijskaartje van 180 euro wel heel wat geïnteresseerden af te schrikken.
Wie 100% vegan baskets aan de voeten wil, kan beter op zoek naar kleinere, geëngageerde merken zoals Veja. Dat fabriceert zijn sneakers in Brazilië, met een combinatie van ecologische en duurzame materialen. Een van de belangrijkste modellen van het merk, de V-10, is gemaakt van B-Mesh, een materiaal dat bestaat uit gerecycleerde plastic flessen. Het logo en de zool bestaan voor 60% uit natuurlijk rubber uit het Amazonegebied. En de binnenvoering en binnenzool zijn gemaakt van biologisch katoen.
Uit het goede hout gesneden
Jezus veranderde water in wijn. Nat-2 verandert hout, steen en zelfs koffiedik in sneakers. Het Duitse merk ontwikkelt sinds 2016 de eerste vegan sneakers op basis van echt hout. Ze zijn gemaakt van natuurlijke hulpbronnen zoals gecertificeerd duurzaam hout, steen, hooi, natuurlijk rubber of plantaardig leer. Maar ze gebruiken ook gerecycleerde materialen zoals maïs, koffiedik, plastic flessen, ananasvezels of kurken van wijnflessen.
Deze 100% vegan sneakers zien er bovendien super stylish uit. Enige minpuntje is de prijs: reken op minstens 300 euro voor de modellen op basis van hout, 350 euro voor die gemaakt van koffiedik en zelfs tot 900 euro voor die met eikenzwam.
Thomas Wallemaqc