"Tijdens een tournee kan alles op een seconde veranderen. Je moet altijd klaar zijn voor alles", zegt Neelanthi Vadivel, de artdirector van Totem', die op elk moment beschikbaar moet zijn voor haar medewerkers. In tegenstelling tot de managers, ziet de tijdsindeling van de artiesten er van dag tot dag anders uit, in functie van het trainingsschema dat de regisseur oplegt.
Marie-Christine Fournier en Louis-David Simoneau, de lovebirds' van de tour, hebben hun nummer samen negen maanden lang voorbereid. Nu oefenen ze nog maar één tot twee uur per week op hun trapeze. Maar om op niveau te blijven, staan er elke dag wel een warm-up, stretching en fitness op het programma. "Op fysiek vlak moet je het juiste evenwicht vinden. We hebben meestal maar één dag vrij per week en dan is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en uit te rusten", legt de 31-jarige Quebecse uit.
De wereld ontdekken
De artiesten leven als echte nomaden. "Meestal blijven we twee tot drie maanden in een stad en dan krijgen we twee weken vakantie. Behalve in Tokio, onze grootste markt. Daar treden we zes maanden op en hebben we maar één week vrij", vertelt Neelanthi Vadivel. "Ik keer altijd terug naar Montréal om mijn zoon te zien. Soms brengen we samen ergens anders onze vakantie door. Als ik in Azië ben, profiteer ik ervan om andere landen te bezoeken. Veel mensen grijpen die kans om een plek te ontdekken waar ze anders nooit zouden komen", zegt de mama van een 14-jarige zoon.
Het is een job die niet altijd makkelijk te managen valt, geeft Marie-Christine Fournier toe. "Het is leuk om te reizen voor je werk, maar het is niet makkelijk om ver van je familie en vrienden te zijn. Niet iedereen kan dat aan." "Het positieve aan reizen, is dat je heel veel mensen ontmoet. De wereld ligt echt aan je voeten. Ik denk dat velen die vrijheid appreciëren. En ook al mis je je gezin, we vormen hier een echte familie", lacht Louis-David.
Al is het niet altijd evident om op tour iemand te leren kennen, zegt Neelanthi, die zelf gescheiden is. "Het hangt wat af van het land. Soms is de culturele kloof heel groot. In Japan zie je maar zelden relaties tussen Japanners en buitenlanders."
Familieavontuur
Sommigen bedekken dat obstakel letterlijk met de mantel der liefde en beleven het avontuur als koppel. Zoals Massimo Medini en Denise Garcia-Sorta, die zowel op als naast het podium een duo vormen en samen een dochter van elf hebben, die zelf traint om slangenmens te worden. "We kennen elkaar sinds we klein waren. Voor ons is dit heel normaal", zegt Denise. Al proberen ze wel hun privé- en circusleven gescheiden te houden. Voor ze hun gevaarlijke nummer op skates brengen, hebben ze wel een vast ritueel. "We kijken elkaar in de ogen, kussen en off we go!" En wat de toekomst van deze circuskinderen sinds drie generaties betreft die ligt hier, bij Cirque du Soleil. "Het is de beste plek ter wereld", knipoogt Massimo.
Cirque du Soleil in cijfers:
Er worden 750 kostuums en accessoires gebruikt voor Totem'. Drie medewerkers zijn fulltime in de weer om die te beheren, te herstellen en te wassen. Elke artiest heeft twee kostuums, gemaakt op maat met een scanner. Ze gaan zes maanden mee.
De artiesten volgen een opleiding om zichzelf te kunnen schminken. De make-up van de kikvorsen wordt aangebracht met een spray-paint en een sjabloon op het gezicht.
De artiesten hebben continu toegang tot een keuken waar drie chefs en een manager elke dag 250 gerechten serveren.
Het aantal voorstellingen en de uren veranderen naargelang de markt. In Japan zijn dat er tien per week, waarvan een om 12u en een om 16u. In Europa zijn er elke week acht avondshows.
Door Laura Sengler