De verkeersdeskundige van het Leuvense parket heeft zijn eerste bevindingen klaar over het treinongeval waarbij een wagon ontspoorde en één persoon om het leven kwam. «Volgens de deskundige wijst alles erop dat de trein een wissel aan een onaangepaste snelheid heeft genomen», zegt woordvoerster Sarah Callewaert.
«Toen de trein uit het station vertrok en de eerste wissel nam, werd de maximumsnelheid van 40 kilometer per uur gerespecteerd. Daarna werd de snelheid opgetrokken richting de kruissnelheid van 90 kilometer per uur.»
Het deskundigenonderzoek toonde verder nog aan dat de trein een tweede wissel naderde aan een snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur en dan ontspoorde. De treinbestuurder werd geconfronteerd met de vaststellingen van de deskundige en verklaarde dat hij ervan overtuigd was dat hij 90 kilometer per uur mocht rijden. «De treinbestuurder verklaarde dat hij meteen remde toen hij de wissel zag liggen in een positie die hij niet verwachtte, maar dat het te laat was», aldus het parket.
«Het ongeval had vermeden kunnen worden als de trein uitgerust geweest zou zijn met het Europees veiligheidssysteem ETCS», reageert spoorwegspecialist Herman Welter. Dat systeem controleert de snelheid van de trein en grijpt in als de trein te snel rijdt over een bepaald traject.
De spoorlijn tussen Leuven en Brussel is uitgerust met ETCS, maar de ontspoorde trein nog niet. Tegen 2022 zou het Europese systeem over het volledige net uitgerold zijn.