Met dat initiatief wil het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) de noodzaak aankaarten om zorg te dragen voor ons collectief geheugen'. Dat doet het op een ludieke manier: via de website www.debeeldcapsule.be kan iedereen vijf tijdsbeelden kiezen, waarna de populairste fragmenten in de Beeldcapsule 2115 belanden.
«Het gaat om authentieke beelden van het leven in Vlaanderen uit de afgelopen eeuw», verduidelijkt VIAA-directeur Nico Verplancke. Op de site passeren niet alleen grote gebeurtenissen de revue, maar bijvoorbeeld ook een van de laatste melkboeren (foto). «Er worden thema's aangekaart zoals migratie, maar net zo goed zijn er oude reclamefilmpjes en buurtfeesten.»
Doorheen de jaren verzamelde het VIAA een unieke collectie aan audiovisueel materiaal. Een deel daarvan is evenwel bedreigd, omdat het nog op oude dragers staat, zoals cassettes. Die zijn onderhevig aan slijtage en vaak is ook de afspeelapparatuur niet meer voorhanden. Daarom dringt de digitalisering zich op.
De campagne van VIAA kan rekenen op de steun van mediabedrijven en erfgoedorganisaties. Ook Sven Gatz (Open Vld), Vlaams minister van Cultuur en Media, schaarde zich achter het initiatief. Net als Joy Anna Tielemans en Linde Merckpoel, is hij een van de bekende capsonauten'.
Wie zijn eigen beeldcapsule wil samenstellen, kan nog tot en met 15 oktober een tot vijf fragmenten kiezen. Op 27 oktober wordt de Beeldcapsule 2115' onthuld.