Hoewel leraars het dagelijks moeten doen, is het correct beoordelen van spreekbeurten, opstellen of tekeningen vaak erg lastig. Het cijfer dat een leerling krijgt voor zijn werk wordt in grote mate beïnvloed door de leraar, maar ook door de volgorde waarin de afzonderlijke werkstukken worden verbeterd. "Waarom verdient de ene tekening een zes en de andere een zeven", vroeg Maarten Goossens, mede-oprichter van D-PAC zich af. "En krijgt een opstel een acht omdat het écht zo goed is, of omdat de leerkracht toevallig in een goede bui is?"
Rangschikking van slecht naar goed
Onderzoek wijst uit dat mensen beter zijn in het vergelijken van twee objecten, dan in het toekennen van een absolute score aan één object. Met D-PAC kunnen onderwijzers die comparatieve methode nu eenvoudig toepassen. Meerdere evaluatoren krijgen telkens twee werkstukken naast elkaar te zien, waarvan ze moeten kiezen welke de betere is van de twee. De software maakt willekeurige combinaties en maakt uiteindelijk een rangschikking van mindere naar betere kwaliteit.
De productontwikkeling van D-PAC nam vier jaar in beslag. Het eindproduct is een spin-off van de UAntwerpen, Imec en de UGent. De oprichters richten zich in de eerste plaats op de Vlaamse en Nederlandse onderwijsmarkt, waar de eerste betalende klanten al zijn binnengehaald. Maar ze kijken naast het onderwijs ook naar andere sectoren waar objectieve evaluaties nodig zijn, zoals bij sollicitaties en subsidiebeoordelingen.