De nieuwe speler is sinds een tweetal weken beschikbaar in Brussel. Het principe is eenvoudig: de gebruiker downloadt een app met gps-functie, die het mogelijk maakt om een fiets te traceren. Eens aangekomen bij de fiets scant hij een QR-code op het spatbord, om het hoefijzerslot te ontgrendelen. Daarna legt hij zijn beoogde traject af en tot slot laat hij zijn tweewieler achter op een openbare fietsparkeerplaats naar keuze. Anders dan bij vergelijkbare systemen, kan de gebruiker de fiets dus achterlaten waar hij wil. En indien het vervoermiddel op een weinig populaire plaats belandt, zorgt de exploitant ervoor dat het opnieuw elders terechtkomt.
Qua prijs is oBike een beetje duurder dan Villo! Een jaarabonnement kost je 80 in plaats van 30 euro. Een maandabonnement kost je 12 euro en per trimester betaal je 30 euro. Voor die meerprijs krijg je enkele voordelen. «Onze dienst is aanwezig in verschillende steden wereldwijd», verduidelijkt Benelux-verantwoordelijke Hugo Knuttel. «Wie een abonnement heeft om oBike in Brussel te gebruiken, kan dat dus ook doen in steden als Zurich, Londen, Rotterdam en Melbourne.»
Voorlopig blijft het Belgische engagement van oBike beperkt tot het pilootproject in Brussel, dat momenteel vijfhonderd fietsen ter beschikking stelt. «Dat aantal zullen we evalueren, afhankelijk van de vraag», klinkt het. Indien het free-floatingsysteem populair blijkt, komen mogelijk ook andere steden aan de beurt.