Het verschil tussen eerste en tweede klasse in de treinen is momenteel te klein, vindt de NMBS. "Heel wat reizigers betalen graag wat meer voor het extra comfort en de extra rust aan boord van de trein, zodat ze bijvoorbeeld ook makkelijker kunnen werken op de trein", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. En daar wil de spoorwegmaatschappij in de toekomst op inspelen.
Om de eerste klasse aantrekkelijk te houden, komen er in de nieuwe M7-dubbeldekrijtuigen bijvoorbeeld geluidsschermen tussen de zetels. Bovendien wordt de beenruimte vergroot en zal eerste klasse meer stopcontacten bevatten.
De Morgen schreef vandaag dat de luxueuzere zitjes gemiddeld maar voor 18% gevuld zijn. NMBS-topman Jo Cornu wijt dat aan het feit dat bedrijven minder geneigd personeel zijn in eerste klasse te laten reizen en omdat het comfort er niet veel groter meer is dan in tweede klasse.
NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman bevestigt de gemiddelde bezetting, maar voegt toe dat de eersteklasserijtuigen tijdens de spitsuren beter gevuld zijn. In De Morgen hint Cornu nog op de mogelijkheid om prijzen aan te passen of te variëren in internetopties. Een gemiddelde trein telt 454 plaatsen, waarvan 62 in eerste klasse.