De huidige vertrekprocedure leidt soms tot onveilige toestanden of agressie tegen de treinbegeleider. Na het vertreksignaal blijft immers steeds een deur open tot de trein in beweging komt. Hoewel de deur openstaat, mogen reizigers niet meer instappen. Sommige reizigers respecteren die regel niet, met soms kwalijke gevolgen.
Minder gevallen van agressie
Bij de nieuwe procedure zal de treinbegeleider meteen na het vertreksignaal de laatste deur sluiten. "In de meeste gevallen zal de trein onmiddellijk kunnen vertrekken", aldus Dutordoir. Als dat niet het geval is, zal er misschien nog steeds frustratie zijn bij reizigers op het perron, maar niet meer ten koste van de veiligheid.
Omdat agressiegevallen een aanzienlijk deel van de arbeidsongevallen uitmaken bij de NMBS, wil Dutordoir nog andere specifieke maatregelen nemen. Zo wil ze tegen begin volgend jaar sleutelen aan de vervoerbewijzen. Tickets die de reiziger zelf moet invullen, zoals de GoPass voor jongeren, blijken vaak aan de basis van agressie tegen de treinbegeleider te liggen. "Sommigen vergeten hun vervoerbewijs in te vullen, al dan niet bewust", aldus Dutordoir.