Waarover gaat het?
Tickets online aanbieden is een doelbewust beleid van de NMBS. Het is gebruiksvriendelijk voor de klant en spaart kosten voor de spoorwegmaatschappij zelf. Toch is het financieel niet altijd de beste oplossing voor de treinreizigers. Dat blijkt uit de vrijkaart fiets voor één dag', waarmee de tweewieler een volledige dag op het hele net mag worden meegenomen.
Wat is het probleem?
Het bewuste ticket - dat 8 euro kost - is enkel te koop aan het loket of een automaat. Reizigers die toch online willen kopen, zijn genoodzaakt om twee ticketten fietskaart enkele reis' te kopen. Omdat die 5 euro per stuk kosten, is het dus duurder om via internet een vervoersbewijs aan te schaffen. «De huidige situatie werkt uiteraard ontradend. De NMBS moet zijn online aanbod stroomlijnen met dat van de loketten en de automaten.», stelt Inez De Coninck (N-VA). Volgens het kamerlid is de oplossing nochtans eenvoudig. «Zoals bij verschillende andere tickets nu al mogelijk is, moet ook hier een heen-en-terug keuzemogelijkheid online worden aangeboden.»
Hoe wordt er gereageerd?
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) erkent de lacune in het online aanbod, die te wijten is aan «specifieke gebruiksvoorwaarden». Omdat een vrijkaart fiets voor één dag' geldig is op het volledige Belgische net, wordt ze uitgegeven met als vertrekstation elk Belgisch station' en als bestemming eveneens elk Belgisch station'. Maar het controlemechanisme vereist dat online tickets steeds een concreet vertrek- en bestemmingsstation hebben. Om de bewuste formule ook online te kunnen aanbieden, zijn dus technische aanpassingen nodig. «De NMBS werkt aan een oplossing, want de bedoeling is om het online aanbod zo ruim mogelijk te maken», verzekert Galant. «Maar op korte termijn is het helaas niet haalbaar om aan dit euvel te verhelpen.» (ma)