De spoorwegmaatschappij wil op bepaalde trajecten extra treinen inleggen, bijvoorbeeld op de drukke as tussen Brussel en Gent, en ook een aantal nieuwe verbindingen starten. Maar ze wordt gehinderd door de ongecoördineerde werken aan de sporen, klinkt het. "Wij weten vaak veel te laat welke werken gepland zijn", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. "Infrabel overlegt te weinig, wij worden te vaak voor voldongen feiten geplaatst."
"Wel voldoende overleg"
Infrabel begrijpt de kritiek niet en zegt dat er wel degelijk voldoende overleg is. "Meestal weet de NMBS een halfjaar tot een jaar op voorhand waar wij gaan werken. Behalve als we onverwachts dringend moeten ingrijpen", klinkt het daar.
Brief
Samen met onder meer Thalys, Eurostar en een aantal goederenmaatschappijen heeft de NBMS vrijdag een brief gestuurd naar Infrabel, met de vraag dringend het wettelijk voorziene coördinatieorgaan op te richten.