Dutordoir kwam in de Kamer haar langverwachte toekomstvisie toelichten, maar eerst wierp ze nog een blik op het verleden. De bedrijfscultuur binnen de NMBS noemde ze "een bijna militaire eenrichtingshiërarchie". "Die cultuur wordt gekenmerkt door versnipperde en onduidelijke verantwoordelijkheden." Als illustratie gaf ze de interne communicatie. "Van de 19.000 medewerkers hebben er maar 8.000 een e-mailadres."
Ze pleitte voor een duidelijk focus: "We houden ons strikt aan onze core business. Niet meer, niet minder". Dat betekent het einde van de megaprojecten. "We kiezen voor functioneel ingerichte stations. Zolang ik meega, zal de tijd van overgedimensioneerde stations voorbij zijn", dixit Dutordoir.
Bovendien wil de spoorbaas de communicatie met de reizigers verbeteren. Zo zal de routeplanner informatie en tips geven over de route en de samenstelling en het type van de trein. De schermen in de Desiro-treinen zullen meer gebruikt worden en reizigers zullen de locatie van hun trein binnenkort kunnen volgen via de app. "Ik ben een taliban van de communicatie", verklaarde Dutordoir.
Tien directiegebouwen centraliseren
Sophie Dutordoir wil de tien directiegebouwen rond het Zuidstation in Brussel centraliseren. "Ik zal de raad van bestuur, in samenspraak met het Brussels Gewest, volgende week voorstellen hoe wij die gecentraliseerde inplanting zien", zei ze. De spoorwegmaatschappij is eigenaar van 1.174 gebouwen en 14.530 terreinen, met een boekhoudkundige waarde van circa 2,1 miljard euro.
Voor zowat 180 gebouwen en 5.200 terreinen die niet meer nodig zijn voor de opdrachten van openbare dienst, plant Dutordoir een "valorisatiestrategie". Ook de centralisatie van de directiegebouwen in Brussel moet extra inkomsten opleveren.
Voorlopig geen treinen zonder treinbegeleider
Sophie Dutordoir is niet van plan om treinen te laten rijden zonder treinbegeleider, een zogenaamde 'one man car' met enkel de bestuurder. Voorlopig toch niet, want ze wil het wel verder blijven bestuderen. Het project veroorzaakte ongerustheid bij de vakbonden. "Zolang enkele basics niet vervuld zijn, vind ik dat we de job van treinbegeleider niet kunnen schrappen", stelde de spoorbaas hen gerust.
Die basics zijn een veilig vertrek van de treinen, goede klantencommunicatie en een andere manier om tickets te controleren. "Maar moeten we de 'one man car' dan nog verder bestuderen? Ja natuurlijk", voegde Dutordoir er meteen aan toe.