Goed nieuws voor vervoersmaatschappij NMBS. De ticketautomaten in de stations werken namelijk meer dan behoorlijk. Hun betrouwbaarheid is voor het tweede jaar op rij verbeterd, blijkt uit cijfers van Kamerlid Inez De Coninck (N-VA).
0,000018%
In 2017 steeg die betrouwbaarheid naar 98,8%. Dat is een verbetering van 0,5 procentpunt in vergelijking met het jaar voordien. In 2015 bedroeg de betrouwbaarheid nog 98,1%. In de stations met maar één ticketautomaat stijgt dat cijfer zelfs naar 99,4%. Zowat de helft van alle treintickets wordt gekocht aan een ticketautomaat. «De NMBS moet blijvend waken over die betrouwbaarheid», aldus De Coninck.
Er kwamen ook minder klachten bij de NMBS binnen over de automaten. Van januari tot september waren dat er 2.024. Dat zijn ongeveer 220 klachten per maand. «Slechts een minimale fractie van de transacties, ofwel 0,000018%, geeft aanleiding tot een klacht», zegt minister Bellot. Hij meldt dat er op termijn ook nieuwe ticketautomaten komen in de stations van Louvain-La-Neuve en Aken (voor grensoverschrijdende biljetten) en twintig bijkomende exemplaren om de noden te dekken.
"Voortdurend gemonitord"
Dat brengt het totaal aantal ticketautomaten op 750, vult NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman aan. "In Vlaanderen komen er daar dit jaar nog elf bij, verspreid over evenveel stations. Het gaat om de stations van Landen, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Oudenaarde, Noorderkempen, De Panne, Bornem, Zele, Aalter, Aalst en Vilvoorde."
"De automaten worden voortdurend gemonitord, zodat eventuele defecten zo snel mogelijk worden verholpen. De mensen bij NMBS werken specifiek aan de opvolging, het onderhoud en de evolutie van de ticketautomaten."
Reizigers kunnen aan de ticketautomaten ook vervoersbewijzen van De Lijn kopen, als het gaat om een ticket in combinatie met een NMBS-abonnement. Afzonderlijke tickets voor De Lijn zijn niet te koop. De komende maanden kan je er wel parkeertickets kopen voor de stationsparkings van NMBS.