Heel wat ogen richtten zich gisteren op Newcastle via de streamingapp Periscope. De grote ster van de show was een plas, die zich aan het einde van een brug bevond. Voorbijgangers die geen natte sokken wilden, moesten op zoek naar een manier om rond de plas te gaan. Wat ze waarschijnlijk niet wisten is dat duizenden mensen keken hoe ze dat deden.
De livestream groeide immers snel uit tot een gigantisch succes. Op een bepaald moment had de stream meer dan 20.000 bezoekers op hetzelfde moment. Toen het spektakel na zes uur was afgelopen, hadden meer dan een half miljoen mensen gekeken naar de beelden van de plas.
Het idee kwam van Richard Rippon, een social media manager bij marketingbureau Drummond Central. Hij beweert dat het geen marketingstunt is, maar dat het allemaal begon als een grap. "Dit is geweldig. Er zijn zo veel plassen op de wereld en de deze is van ons dus we zijn er erg trots op. We zetten de stream op poten voor ons eigen vermaak, zodat iedereen tijdens het werk kon kijken hoe mensen zich een weg baanden rond de plas", aldus Rippon aan The Telegraph.
De hashtag #DrummondPuddleWatch groeide al snel uit tot een trend in het Verenigd Koninkrijk. Via Twitter werden ontwikkelingen op en rond de plas meteen gedeeld.
BREAKING NEWS: There's a man on a lilo in the puddle #DrummondPuddleWatch pic.twitter.com/DQNVzWzniy
Elliot Wagland (@elliotwagland) 6 januari 2016
A guy just placed a 'slippery when wet' sign in the Drummond puddle and it's amazing #DrummondPuddleWatch pic.twitter.com/akjYHE0ZHV
Elliot Wagland (@elliotwagland) 6 januari 2016
This guy just did the most amazing jump during the #DrummondPuddleWatch pic.twitter.com/GjmeEWFNyx
Elliot Wagland (@elliotwagland) 6 januari 2016
De plas werd zelfs een politieke kwestie.
@horton_official No:most likely poor road maintenance. We should be spending money on that rather than on new roads #DrummonPuddleWatch
Natalie Bennett (@natalieben) 6 januari 2016
Live puddle Cam #DrummondPuddleWatch pic.twitter.com/O8RlfJefn8
yung content liker (@alexdaish) 6 januari 2016
Ook pientere zakenlui zien graten in de plas. Zo verkoopt iemand een flesje water van de plas en prijst een modeblad enkele regenjassen aan om in stijl over de plas te springen.
Jump through puddles in style https://t.co/kGafugGFhe #DrummondPuddleWatch pic.twitter.com/5wjAvcqqGX
Grazia UK (@GraziaUK) 6 januari 2016
#DrummondPuddleWatch has sparked an unlikely business empire https://t.co/GVgk8xW2F4 pic.twitter.com/kRWMvWQBAF
HuffPost UK (@HuffPostUK) 6 januari 2016
Als het Verenigd Koninkrijk gisteren een bijzonder onproductieve dag had, lijkt er maar één schuldige. De plas infiltreerde zelfs tot het kantoor van peilingbureau YouGov.
"So what did you do today?" Used the internet to watch a bunch of strangers navigate a puddle. #DrummondPuddleWatch
Heather F (@MissHeatherF) 6 januari 2016
Finally I've found the best use for my second screen. #DrummondPuddleWatch pic.twitter.com/HrS6CAH0P4
Robin Edds (@robinedds) 6 januari 2016
The whole of the @YouGov political team is hooked on #DrummondPuddleWatch. High drama from the north. @JoannaUK
Joe Twyman (@JoeTwyman) 6 januari 2016
Foto: Twitter / SeanHood