In deze digitale tijden kan iedereen met mening een plek vinden om die te uiten. Twitter is daar perfect voor, maar heel wat mensen spuien ook hun gal in een reactie op een nieuwsbericht. Om die trend tegen te gaan, komt het Noorse nieuwstation NRK met een barrière in de vorm van een quiz.
Tel tot tien
Daarin worden de lezers van een artikel drie multiple choice-vragen voorgelegd. Die gaan over de inhoud van de tekst en testen bijvoorbeeld of je weet waarvoor een belangrijke afkorting uit het bericht staat. Zo hoopt NRK dat iedereen weet waarover het artikel gaat voor dat ze er een commentaar of reactie op schrijven.
De quiz heeft ook een tweede functie. Door de lezers eerst enkele vragen voor te schotelen wil het nieuwsstation hen wat tijd geven en laten kalmeren. Vaak worden de felste commentaren in een vlaag van woede geschreven en levert meer tijd om na te denken een genuanceerdere reactie op.
Computer leest commentaren
De producenten van online nieuws worstelen al een tijdje met hoe ze moeten omgaan met de vaak giftige toon van de discussies. Sommige websites hebben de mogelijkheid om commentaar te geven zelfs volledig afgeschaft. Google kondigde recent nog aan dat het een programma heeft ontwikkeld dat de meest provocatieve berichten kan detecteren.