Je mag het gerust opmerkelijk noemen. In tijden van Netflix en Amazon proberen om een klassieke televisiezender uit de grond te stampen, die dan ook nog eens mikt op twintigers en dertigers. Hoewel de zogenoemde Millenials gewend zijn om zelf te bepalen waar en wanneer ze naar iets kijken, lijkt het in de Verenigde Staten alvast te lukken. Een jaar na de lancering blijkt Viceland over de plas een schot in de roos.
Jong en hoogopgeleid
«Het is een overweldigend succes», zegt contentverantwoordelijke Eddy Moretti trots. «We zijn er op twaalf maanden echt in geslaagd om onze zender in de markt te zetten. De kijkcijfers gaan gestaag omhoog en we hebben een vast publiek vergaard, dat vooral jong en hoogopgeleid is. We krijgen ook lovende kritieken en werden zelfs genomineerd voor de Emmy's.»
Viceland-contentverantwoordelijke Eddy Moretti - Foto AFP / C. Berritt
Volgens Moretti hoeft de concurrentie van streamingdiensten niet te betekenen dat een traditionele televisiezender niet kan overleven. «Ik durf zelfs te beweren dat dit een goede periode is om een nieuwe zender op te starten, op voorwaarde dat je het juist doet natuurlijk. Wij hebben het voordeel dat ons kijkerspubliek erg gegeerd is door reclamemakers. In combinatie met de kwaliteit van onze programma's hebben we zo de kans om echt succesvol te zijn.»
Expansietocht
Het succes in de eigen achtertuin verklaart waarom Viceland aan een wereldwijde expansietocht begonnen is. Na onder andere Groot-Brittannië en Frankrijk zijn sinds deze week ook België en Nederland aan de beurt. Later volgt nog de rest van Europa, terwijl er ook plannen zijn in Zuid-Amerika en Azië.
Woensdag ging Viceland alvast in première op Telenet met een aflevering van België Census', een documentaire waarin jongeren uit het hele land hun mening geven over verschillende actuele onderwerpen. Een programma van eigen bodem dus, al zal Viceland vooral internationale producties uitzenden.
«Het wordt een mix van programma's uit de Verenigde Staten, uit het Verenigd Koninkrijk, uit Frankrijk », legt Moretti uit. «Alle zenders wisselen producties uit, dus zo krijg je vanalles wat. Moretti benadrukt wel dat het niet om opgewarmde kost gaat. «De meeste zenders kopen programma's aan van productiehuizen, maar onze aanpak is anders. Wij maken bijna al onze inhoud zelf, op een paar programma's na. Die manier van werken geeft onze zender een gemeenschapsgevoel, bijna intiem. We zijn een groep van mensen die overal ter wereld televisie maken onder één dak.»
Geen herhalingen
Je krijgt als kijker dus niet de zoveelste herhaling van een platgespeelde HBO-serie voorgeschoteld, maar wel nieuwe programma's «die nog op geen enkele manier digitaal verspreid zijn». Viceland werkt overigens wel samen met de bekende kabelzender. «Ze leveren onder meer een nieuwsprogramma en we hebben samen ook een reeks specials' uitgewerkt.»
Wat dat laatste juist inhoudt, blijft voorlopig geheim, maar Moretti heeft wel een paar favoriete programma's. «Wat ik zeker aanraad, is Hate Thy Neighbor'. Het gaat om een experimenteel programma waarin een komiek de wereld rondreist om verschillende haatgroepen te interviewen. Black Market' van Michael K. Williams, een goede vriend van mij, is ook echt de moeite. Zoals de naam verraadt, onderzoekt hij allerlei soorten illegale handel.» (mj)
Vice is een mediamerk dat zich tot millennials richt. In 1994 kwam het eerste tijdschrift uit in Canada, en nu zit Vice al in bijna veertig landen. Intussen bestaat het ook uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, een platenlabel, een uitgeverij en een in-house creatief bureau. Viceland werd begin vorig jaar in de VS en Canada gelanceerd, en breidt zich sindsdien verder uit. De zender brengt programma's over muziek, eten, technologie, seks en fashion.
Bij Telenet staat Viceland op plaats 21 in de programmagids. Wie kijkt via Proximus moet nog wachten tot 1juni.