De dienstregeling van de NMBS tot nu toe was al 18 jaar oud en dringend aan vervanging toe. «Het nieuwe vervoersplan komt er om beter in te spelen op de veranderde mobiliteitsbehoeften van de reizigers», klinkt het in een persbericht van de vervoersmaatschappij.
Resultaat is dat er met het nieuwe plan meer regelmaat en een logische spreiding zou moeten komen. Er zullen ook heel wat meer treinen in de richting van de luchthaven van Zaventem rijden. Zo heeft Brugge eindelijk haar langverhoopte rechtstreekse treinverbinding naar Brussel en de Nationale Luchthaven beet.
Kritiek
Het valt echter nog af te wachten hoe de nieuwe dienstregeling van de NMBS zal onthaald worden. Toen het plan enkele maanden geleden bekendgemaakt werd, steeg er immers heel wat kritiek op. Dat kwam onder meer doordat heel wat reistijden langer worden door de vele werven. Daarnaast worden zo'n 170 vroege en late treinen geschrapt, en stoppen bepaalde IC-treinen niet meer bij kleinere haltes.
Recent werd er nog actie gevoerd door Groen-militanten om enkele knelpunten van het nieuwe plan in kaart te brengen. «Enkele grote lijnen gaan er op vooruit, maar in de kleinere stations wordt het allemaal moeilijker. Op regionale lijnen worden treinen geschrapt en de prijzen stijgen, maar de dienstverlening gaat er op achteruit», zei kamerlid en NMBS-specialist Stefaan Van Hecke. Morgen is de eerste echte grote test voor het nieuwe transportplan, aangezien vandaag gestaakt wordt en ook de treinregeling verstoord is.
Bus en tram passen zich ook aan
Ook De Lijn past heel wat bus- en tramtijden aan om rekening te houden met de treinwijzigingen. Zo worden de vertrek- en aankomsttijden voor een stuk afgestemd op die van de NMBS. In totaal worden zo'n 400 van de 1.000 lijnen gewijzigd. Op bepaalde trajecten zullen er ook meer bussen rijden tijdens de spitsuren en minder tijdens daluren. Ook de Waalse tegenhanger TEC wijzigt een deel van haar dienstregeling omwille van het nieuwe vervoersplan van de NMBS.