Een nieuw ontwerp van een rubberen matje, meer is er niet nodig om de geluidsoverlast van het spoor met de helft te verminderen. Dat blijkt uit een proefopstelling van infrastructuurbeheerder Infrabel. Over een lengte van 100 meter op de lijn 50A tussen Brussel en Oostende werden de nieuwe railpads onder het spoor geschoven. Het resultaat liet zich merken. "Twee treinen op het nieuwe spoor produceren evenveel geluid als één trein op een oud spoor", zegt Jan Mys van Infrabel.
De railpads zijn in productie sinds begin dit jaar en tot nu toe werd er 40 kilometer spoor mee uitgerust. Vanaf 2018 komt de vernieuwing op kruissnelheid, met 100 tot 150 kilometer per jaar, weliswaar enkel bij de vernieuwing van de sporen. Op termijn moet het volledige netwerk uitgerust zijn.
Grote besparing
De samenstelling van het rubber en de vorm van de gleuven van de railpads zijn nieuw. Ze kosten zowat 1 euro per lopende meter, wat goedkoper is dan andere geluidsmaatregelen. Zeker ten opzichte van geluidsmuren, waarvoor 2.500 euro per meter nodig is.
De nieuwe railpads zijn een Europese primeur op Infrabels afdeling 'Geluid en Trillingen'. "Infrabel zal zonder twijfel de andere operatoren in Europa inspireren", zei minister van Mobiliteit François Bellot (MR).