Zoals in heel wat andere steden in de wereld oogst de app Uber geen bijval bij de taxichauffeurs in New York. De dienst is er bijzonder populair, er zijn immers twee keer zoveel bestuurders via Uber dan klassieke taxichauffeurs, en het stadsbestuur van de stad die nooit slaapt heeft zijn strijd tegen Uber al gestaakt. De taxidiensten nemen daarom nu het heft zelfs in handen om de concurrentie aan te gaan.
Een van de belangrijkste veranderingen is de wagen zelf. De traditionele gele Ford Crown Victoria verdwijnt langzamerhand uit het straatbeeld ten voordele van de Nissan NV200. Dat minibusje beschikt over meer plaats, aanpasbare airconditioning achteraan, stekkers van smartphones en laptops, een panoramisch glazen dak. De extra ruimte en comfort moeten ervoor zorgen dat de gele taxi's een voordeel behalen op de minder gestandaardiseerde wagens van Uber.
De verouderde New Yorkse taxivloot wordt vervangen aan een snelheid van 2.600 voertuigen per jaar. Aangezien er zo'n 13.000 officiële taxi's zijn in de Big Apple, zal het nog zo'n vijf jaar duren vooraleer de volledige vloot vernieuwd is. Momenteel rijden er al zo'n 800 Nissans rond.
De app, waarmee je een taxi bestelt en betaalt via je smartphone, is natuurlijk het grootste appeal van Uber. De New Yorkse taxibedrijven hebben daar nu ook een antwoord op: Arro. Arro laat, net als Uber, zien of er taxi's in de buurt zijn, die dan met een druk op de knop worden opgeroepen. Zo'n 7.000 taxi's werken al met de app en de bedoeling is zo snel mogelijk verder uit te breiden.
Bovendien vraagt Arro momenteel geen deel van de opbrengst, om zo snel mogelijk een groter marktaandeel te verwerven. De woordvoerder bevestigde wel dat hun businessmodel waarschijnlijk nog zal evolueren.
Deze nieuwe maatregelen moeten de New Yorkse taxi industrie een boost geven. Die is hoognodig, aangezien sommige taxibedrijven volgens Gothamist ondertussen kampen met een overvloed aan wagens waarvoor ze geen bestuurders meer hebben.