Belgische bedrijven die de Mexicaanse markt op willen, moeten er kunnen beschikken over een goed netwerk en over partners. Dat was een van de conclusies tijdens een "success stories breakfast" dat het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) in Mexico organiseerde. Een zevental Belgische bedrijfsleiders en Mexicaanse partners deelden hun ervaringen over ondernemen in Mexico, in aanwezigheid van prinses Astrid, minister van Economie Kris Peeters (CD&V), Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA), Waals minister van Economie Pierre-Yves Jeholet (MR) en de Brusselse staatssecretaris van Buitenlandse Handel Cécile Jodogne (DéFI).
Een van de conclusies was dat netwerken erg belangrijk zijn in Mexico. "Ook al heb je het beste product, dat betekent niet dat je zal slagen. Het belangrijkste in Mexico is je reputatie", zei Ulla Pentinpuro, oprichtster van Integrity International. "Een netwerk is een eerste stap. Maar daarna moet je ook naar Mexico blijven komen. Alleen mailen en telefoneren werkt niet. De cultuur van Latijns-Amerika gaat ook over samen lunchen."
Geschillen tussen bedrijven worden in Mexico beter onderling geregeld. "Probeer te vermijden dat zo'n zaken voor de rechtbank komen. Dan ben je voor jaren vertrokken", klinkt het.
bron: Belga