Het gaat om toestellen die verticaal kunnen opstijgen en landen, maar die volgens Uber stiller, veiliger en toegankelijker zijn dan helikopters. Er zal in het begin een piloot aan boord zijn die in noodgevallen kan ingrijpen, maar op termijn zouden de taxi's automatisch moeten vliegen. De passagier zou enkel op een knop moeten drukken om te kunnnen vertrekken. Uber denkt aan een netwerk van skyports', waartussen de toestellen op vaste routes zouden vliegen.
Ongevallen vermijden
De taxidienst schakelt Nasa in om te helpen om het luchtruim te beheren, zodat er geen ongevallen plaatsvinden. Dat maakte Uber-productbaas Jeff Holden bekend tijdens een presentatie op Web Summit in Lissabon. In april trok het bedrijf al de voormalige medewerker van Nasa, Mark Moore, aan. Hij wordt hoofd van de vliegdienst.
Volgens het bedrijf zullen er al in 2020 taxi's rondvliegen in steden als Los Angeles, Dallas en Dubai, maar de ambities zijn nog grootser. "We verwachten dat UberAir tegen de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles veelvuldig gebruikt zal worden", klinkt het. Die stad kampt regelmatig met monsterfiles en de taxi's zouden een oplossing kunnen bieden.
Even duur als UberX
Het is bovendien niet de bedoeling dat enkel de happy few gebruik kunnen maken van de dienst, want de prijs zou niet hoger liggen dan die van de UberX, de dienst voor autoritten.