Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) dat gisteren gepubliceerd werd. In 2008 deed Oeso een gelijkaardig onderzoek. Toen maakte de namaakhandel nog maar 1,9% uit van de wereldhandel, maar dat percentage is de laatste jaren sterk opgelopen. Mogelijk is dit te verklaren door de opmars van de e-commerce, wat het verhandelen van namaakproducten heeft vergemakkelijkt. Ook haalt de Oeso de post-financiële crisis in de wereldwijde handel aan als reden voor de toename.
Uit de cijfers blijkt dat 5% van de import in de landen van de Europese Unie fake is, goed voor zo'n 116 miljard dollar (131 miljard euro). Volgens de onderzoekers toont dit aan dat namaak niet enkel de grootste en rijkste landen treft. De producenten in de Verenigde Staten ondervinden het meeste schade (20% van de totale namaakhandel wereldwijd), gevolgd door Italië (15%) en Frankrijk (12%). Het vervalsen van producten gaat zwaar ten koste van de winst van het bedrijf dat daar recht op heeft. De spullen die het meest nagemaakt worden zijn schoenen, maar ook op andere manieren worden producten vervalst. Er worden onder meer Chiquita-etiketten gekleefd op bananen die niet van Chiquita zijn. Daarnaast worden voornamelijk parfums en handtassen gekopieerd. Al blijft het niet altijd even onschuldig. Zo kan bijvoorbeeld nagemaakt speelgoed gevaarlijke onderdelen bevatten voor een kind.
Als de douane namaakproducten onderschept, zijn deze in 60% van de gevallen afkomstig uit China. Het land is daarmee de grootste producent van namaakproducten wereldwijd.
Foto Pixabay