.
De collectie is door jou ontworpen, Alexa. Heeft het merk daarom jouw naam gekregen?
Alexa Fairchild: Bij de brainstorm vond iedereen mijn naam goed klinken, maar het was niet mijn eerste keuze. Het legt veel druk op jou als persoon als het merk jouw naam draagt. Als creatief directeur begint het creatieproces bij mij, maar het is toch vooral een familieproject. Mijn jongere zus Natasha is visueel manager, mijn vader Stephen geeft raad en mijn moeder neemt de marketing op zich.
Erin Fairchild: Mijn man en ik hebben beiden gewerkt voor grote modemerken als Giorgio Armani, Calvin Klein, Ralph Lauren en Valentino. Onze dochters gingen mee naar modeshows en hoorden aan de eettafel alles over de fashionindustrie. Geen wonder dat ik met Alexa al op tweejarige leeftijd discussies moest voeren over haar outfit. (lacht)
Wie een item van Alexa Fairchild koopt, maakt deel uit van de Freedom Tribe'. Welk soort community willen jullie creëren?
Erin: Een groep mensen van alle leeftijden die dezelfde waarden delen. Dapperheid, zelfontplooiing en vrijheid vormen de kern van ons merk. Wij willen niet opleggen aan klanten hoe ze eruit moeten zien, maar hen vrijlaten om zich uitdrukken zoals ze zijn."
Jagen jullie die vrijheid ook na door te kiezen voor genderneutraliteit?
Alexa: We willen dat iedereen - man, vrouw, hetero, homo, transgender - zich comfortabel voelt in onze kleren. Daarom maken we in onze webshop geen verschil, ook al zijn we begonnen als vrouwenmerk. Mijn zus is erg tomboy: ze koopt vaak kleren bij de mannenafdeling. Ik ben meer het vrouwelijke type dat graag jurkjes draagt. Hoewel we een andere kledingstijl hebben, kunnen we allebei ons ding doen met de collectie. Zo heeft onze lederen jas zowel een strakke als een wijde versie. Onze sweaters zijn sowieso breed van model, dus kunnen zowel mannen als vrouwen ze dragen.
Erin: Ook de klassieke opdeling in seizoenen vinden we passé. Wie zegt dat je geen kasjmieren sweater kunt dragen op een koude zomeravond? Bovendien richten we ons op alle leeftijden. Onze 72-jarige oma Mo stond model voor de foto's op onze website.
Het merk is ook beïnvloed door je andere grote passie: de paardrijkunst.
Alexa: Oorspronkelijk wilden we een merk van paardrijdkledij oprichten. Dat bleek te beperkt, dus hebben we gekozen voor streetwear. Maar voor het naaiwerk hebben we ons wel laten inspireren door bijvoorbeeld de zadelsteek. Het zit hem in de details.
Wat wil je bereiken met je paardrijden?
Alexa: Het is mijn grote droom om in 2020 deel te nemen aan de Olympische Spelen in Tokio in de categorie dressuur. Ik heb wel twee jaar verloren door van trainer te veranderen en mijn paarden weer naar België te verhuizen. Het zal dus knokken worden.
Hoe zien jullie de nabije toekomst?
Erin: Momenteel hebben we enkel een online winkel, maar binnenkort worden we vertegenwoordigd door een showroom in Antwerpen. Om het merk internationaal te lanceren zijn we ook in gesprek met mensen in New York om samenwerkingen aan te gaan met opkomende artiesten en celebrities.
Alexa: Ons idee is om op regelmatige basis nieuwe lanceringen te doen om onze basiscollectie gestaag aan te vullen. Wie weet kunnen we dan op termijn een eigen winkel openen. Maar dan spreken we over de verre toekomst."