Millennials zoeken vooral zinvol werk

Millennials zoeken vooral zinvol werk

1. Zinvol werk

Jongeren zijn vooral op zoek naar een bedrijf dat zich actief inzet voor de maatschappij. Ze willen samen met hun werkgever een verschil maken voor de planeet en samenleving.

2. Work-lifebalans

Millennials zijn meer dan de vorige generaties bezig met hun fysieke en mentale gezondheid. Een goede work-lifebalans is daarom essentieel. Thuiswerken en glijdende uren is voor hen een teken dat hun werkgever ook begaan is met de gezondheid van zijn werknemers.

3. Groen bedrijf

Bedrijven die kunnen aantonen dat ze zich inzetten voor het milieu, scoren beter op de jobmarkt dan grote vervuilers. Groene stroom, zo weinig mogelijk afval creëren en sorteren zijn zaken die potentiële jonge werknemers over de streep kunnen trekken.

4. Blijven leren

Jongeren studeren steeds langer, maar ook op het werk willen ze blijven bijleren. Jonge werknemers staan dus te springen voor aanvullende opleidingen of trainingen.

5. Zelfstandigheid

Niemand zal op zijn 25ste aangenomen worden voor een hoge managementfunctie in een bedrijf, maar toch krijgen millennials graag verantwoordelijkheden. Als ze slaafs opdrachten moeten uitvoeren, zullen ze snel andere oorden opzoeken.

6. Reputatie

Bedrijven zoals Colruyt of Torfs scoren elk jaar hoog bij reputatiemetingen. Dat ontgaat jonge werkzoekende natuurlijk niet. Wie wil er nu niet werken voor een bedrijf dat ervoor bekend staat dat het investeert in de maatschappij en zijn werknemers?

7. Toffe cultuur

We spenderen wekelijks gemiddeld 38 uren op het werk. Het is dus cruciaal dat er een goede sfeer hangt. Jongeren zoeken daarom open bedrijfscultuur met ruimte voor een pintje na het werk of een leuke teambuilding.