Valerie Ilegems, de marketingmanager van Regus, loopt trots door het bescheiden pand van het Regus Express Center in Luik. Grote ramen met een indrukwekkend uitzicht op de stad - en het strakke design voeren de boventoon. Enkele flexwerkers zitten op felgekleurde stoelen en tokkelen naarstig op hun computers. Voor zes euro per uur kunnen ze plaatsnemen aan de grote leestafel, en krijgen daar een gevulde koffiemok, een printer en een high-speed internetverbinding bij. Toegegeven, daar kun je niet voor sukkelen. «Als je een uur in de Starbucks zit en twee koffies drinkt, betaal je meer», klinkt het.
Rond de centrale leestafel vind je ook twee thinkpod's'. «Deze plekjes zijn enorm geliefd», fluistert Valerie me toe. «Ze creëren een privégevoel, ideaal voor mensen die zich even willen afzonderen.» Verder biedt de werkruimte ook enkele vergaderzalen, dagkantoren, een kleine keuken, verscheidene uitnodigende zetels en zelfs een bemande receptie. Alles erop en eraan dus.
Na de rondleiding zet ik me in een comfortabele stoel aan de leestafel. Laptop openklappen, inloggen op het netwerk en nog geen minuut later kan je al aan de slag. Het is middag, en het is rustig. Naast me zit nog één flexwerker en verder zijn enkele vergaderruimtes bezet. «Maar tijdens de piekuren is het hier een pak drukker», verzekert Valerie me.
Werken wanneer je maar wilt, op een flexibele werkplek, is geen nieuw concept. Het eerste Regus-centrum, het allereerste wereldwijd ook, opende in 1989 in Brussel. Maar een booming business is het wel. «Voor freelancers is het een aangenaam alternatief voor thuiswerken. Zij verkiezen een zakelijke omgeving waar ze in contact kunnen komen met andere mensen en een werksfeer voelen», legt William Willems, algemeen directeur van Regus België, uit.
Hij is van mening dat flexibele werkruimtes de toekomst zijn. «Elke firma behoudt zijn hoofdkantoor, maar het aantal flexkantoren zal alleen maar toenemen. De generatie jongeren die nu op de arbeidsmarkt komt, heeft immers een heel nieuwe manier van werken. Ze willen flexibele uren en gebruik maken van multifunctionele ruimtes, met bijvoorbeeld restaurants, crèches en fitnessruimtes in de buurt.»
Net om die reden is de samenwerking met NMBS zo interessant voor Regus. «Treinstations hebben de voorbije jaren belangrijke veranderingen ondergaan. Ze bieden een waaier van commerciële diensten aan die flexwerkers steeds belangrijker vinden.» Een andere troef is dat de stations centraal gelegen en gemakkelijk bereikbaar zijn, zowel met de trein als met de bus, tram of taxi.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat heel wat treinreizigers het Express center binnen springen. «Mensen die met de trein naar het werk gaan, vermijden het liefst de drukke momenten tijdens de piekuren. Ze kiezen er voor om wat later aan te komen op het werk. In de tussentijd spenderen ze hun tijd nuttig in onze kantoren, beantwoorden ze enkele mails of printen ze nog snel enkele dossiers af. En een uur later zitten ze dan op een rustigere trein», beweert de ambitieuze topman.
De samenwerking met NMBS smaakt alvast naar meer. Zo richt Willems zich niet alleen op het spoor, maar wil hij ook expressen openen in hotels, winkelcentra en tankstations. «We willen overal zijn waar mensen willen werken.»
Binnen enkele maanden volgen er nog meer in de stations van Antwerpen-Centraal, Brugge, Leuven, Sint-Niklaas, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Zo zullen er in totaal acht Regus Express/NMBS-centra zijn naast de zestien bestaande Regus-businesscentra in België. Het Regus Express/NMBS-center in het station van Brussel-Luxemburg omvat een business lounge met leestafel, lounge zetels, thinkpods' en twee vergaderzalen.
(Liesbeth De Corte)