Als we de pop-up kerstshop binnenwandelen, vangen we een glimp op van wat de kinderen van Narnia meegemaakt hebben. Terwijl zij via een kast een verborgen, nieuwe wereld ontdekken, belanden wij via de zonnige Meir in winterwonderland. Je wordt begroet door sneeuwpoppen, pinguïns en kerstmannen die voor een reeks witte, lichtgevende kerstbomen staan. Maar liefst drie verdiepingen of zo'n 5.000 vierkante meter oppervlakte is tot aan de nok gevuld met allerlei decoratie. En Jingle Bells' dat je in zowat tien verschillende deuntjes hoort, krijg je er gratis bij.
Grootste ter wereld
Zaakvoerder Herman Hermans maakt zich sterk dat zijn kerstpop-up de grootste is van de wereld. "In Los Angeles staat er nog één met zeven verdiepingen, maar wij winnen in oppervlakte", verkondigt hij trots. Die bewering wordt bevestigd door enkele Nederlandse shoppers. "In Amsterdam is er ook een kerstbazaar, maar deze is veel groter. Je vindt hier ook spullen die je nergens anders ziet", zeggen Giovanni Tupanaku en Marco Valkenberg enthousiast. "We kunnen vandaag jammer genoeg geen kerstgerief meenemen naar huis, maar we komen zeker terug. En dan nemen we ineens een kerstboom en wat kleine tierelantijntjes mee."
Stoefen met kerstkoopjes
Amper een week geleden opende de Christmas Shop de deuren, maar Hermans spreekt al van een succes. "We hebben al veel bezoekers over de vloer gekregen. Zeker het weekend oversteeg onze verwachtingen. We hadden bijvoorbeeld nooit gedacht dat er zoveel kopers zouden zijn. Zo heeft een koppel al een kerstboom gereserveerd, die ze vandaag komen oppikken. Geweldig, toch?"
Als we voorzichtig polsen of dat niet wat vroeg is, sputtert de winkeleigenaar tegen. "Vroeg? Kledingzaken leggen tijdens de zomermaanden toch ook al hun wintercollectie in de rekken, waarom zou ik niet hetzelfde doen? De meeste mensen komen hier trouwens gewoon een kijkje nemen. Maar ik ben ervan overtuigd dat zij in het najaar terugkeren om hun kerstinkopen te doen. Bovendien is het leuk om te stoefen met de eerste kerstkoopjes. Mensen pakken daar graag mee uit."
Tegen alle verwachtingen in staan er inderdaad al verschillende mensen aan te schuiven aan de kassa. Zo ook An-Katrien Janssens en haar vriendin Julie Van Tongerloo, met een pak kerstverlichting onder de arm. "We geven binnenkort een groot feest, dus konden we wel enkele flikkerende lichtjes gebruiken", zeggen ze giechelend. "Enkele dagen geleden waren we al eens langsgeweest en we konden niet wegblijven. Een kerstwinkel die opent in september, terwijl het buiten bijna 30 graden is, is een volledig nieuw concept. Dat trekt je aan om binnen te komen gluren."
Anderen, zoals Eda Günsüren, komen eerder kijken uit nieuwsgierigheid. "Ik had op mijn Facebook al foto's zien verschijnen van de winkel. Sommige vrienden zijn echt dolenthousiast, maar dat komt ook omdat ze kerst en alle versiering die erbij hoort fantastisch vinden. Ik ben zelf moslim en ik vier deze feestdag nooit met mijn familie, maar ik vind het wel een heel gezellige periode. Wij versieren bijvoorbeeld onze struiken ook met lichtjes. Die magische sfeer hangt hier ook in de winkel."
Rendieren zijn passé
Toch gelooft Hermans niet dat het een trend is om steeds vroeger in de weer te zijn met Kerstmis. "Kerst is gewoon een bijzonder gezellige periode. Mensen vinden het leuk om er zich in te verdiepen. Een rage die de laatste jaren wél steeds nadrukkelijker opkomt, is dat mensen hun hele huis versieren, zoals je wel vaker ziet in Hollywoodfilms. Sommige zaken, zoals rendieren in de tuin, zijn zelfs al passé. Mensen die mee willen zijn met de laatste hype, moeten zich lasers aanschaffen", besluit Hermans. Wie dit jaar een schitterende kerst wil, weet dus wat in huis te halen.
Tekst en foto's door Liesbeth De Corte