Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) staat niet te springen voor het voorstel dat zijn Brusselse collega deed in De Standaard. Hij meent dat er andere mogelijkheden zijn om de mobiliteit in Brussel aan te pakken. «Gezien de gigantische kostprijs, namelijk 1 miljard euro, denk ik dat er andere prioriteiten zijn», aldus Weyts. Wel ziet hij de mogelijkheden van een randparking in Groot-Bijgaarden, waar een aantakking is op het trein- en tramnetwerk.
Ook partijgenoot en schepen van Dilbeek Stijn Quaghebeur ziet dat wel zitten, maar wil erover waken dat niet alle parkings geconcentreerd worden in Groot-Bijgaarden. «Groot-Bijgaarden is geen parking», klinkt het fel. «We zetten beter in op de uitbouw van de parkings aan de bestaande treinstations en tramhaltes, zodat mensen zo dicht mogelijk bij hun woning al kunnen overstappen.»
Mobiliteitsorganisaties Touring en VAB zijn wel te vinden voor de doortrekking van de metrolijnen. «Maar dan niet alleen tot in Groot-Bijgaarden, maar ook tot in Grimbergen en Zaventem. Helaas zijn die projecten duur en nemen ze veel tijd in beslag», zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. «Ze hadden er veel vroeger aan moeten beginnen.»
Vooral de «aankondigingspolitiek» is een doorn in het oog bij VAB. «Laten we eens kijken waar de pendelaar écht nood aan heeft», voegt woordvoerder Maarten Matienko daar aan toe. «Daarbij moeten we ons trouwens niet blindstaren op het openbaar vervoer, maar ook aandacht schenken aan de fiets.»