Het was nog maar de eerste editie van Tournée Minérale in ons land, maar toch was de campagne meteen een schot in de roos. Er werd ook meer dan 170.000 euro ingezameld. Een mooie opbrengst die volledig naar kankeronderzoek gaat.
West-Vlaanderen aan kop
De initiatiefnemers hebben de moedige deelnemers onder de loop genomen. Daaruit blijkt dat zes op de tien vrouwen waren, vier op de tien mannen. West-Vlaanderen kwam uit de bus als de meest enthousiaste provincie, met 17 inschrijvingen per 1.000 inwoners. Oost-Vlaanderen prijkt op nummer twee met 16 inschrijvingen per 1.000 inwoners, en Vlaams-Brabant sluit de top drie af 14 inschrijvingen per persoon.
Gezondheid
De belangrijkste drijfveer om deel te nemen aan de actie is de gezondheid. Maar liefst 64% ging de uitdaging aan om een "alcoholpauze in te lassen". En meer dan de helft van de deelnemers liet alle glazen wijn en frisse pinten links staan "om zich fitter te voelen". Zo'n 42% wou dan weer gewicht verliezen en 22% hoopte dat ze beter konden slapen.
Foto Pexels
"Tournée Minérale heeft geholpen om alcoholgewoontes te doorbreken. Mensen hebben ervaren dat er lekkere en gezonde alternatieven zijn, dat ze zich perfect kunnen amuseren zonder alcohol, en dat ze zich 's anderendaags ook frisser voelen", vertelt Marijs Geirnaert, directeur van VAD/De DrugLijn, "We hebben er dan ook vertrouwen in dat heel wat deelnemers die voordelen niet zomaar overboord zullen zetten."
Blijvend effect?
Of de campagne ook écht tot andere alcoholgewoontes leidt, moet over enkele maanden duidelijk worden. De Universiteit Gent heeft een enquête afgenomen bij de deelnemers bij de start van de alcoholvrije maand en zal ze binnenkort nog eens herhalen, om dan een derde en laatste keer binnen een half jaar te kijken of de deelnemers dan nog steeds anders en minder alcohol drinken.
Restaurants
Uit een bevraging van Horeca Vlaanderen bij 392 horecaondernemers blijkt dat 62% van hen de voorbije maand minder alcoholische dranken heeft verkocht. Ongeveer de helft verkocht diezelfde periode wel meer niet-alcoholische dranken.
De actie had zelfs een negatief effect op de omzet. De helft van de uitbaters beweert dat hun omzet gedaald is, voor de restaurantsector is dat zelfs 60%. In 30% van de gevallen was er een omzetdaling met meer dan 10%.