Louboutin kan rode zool niet exclusief claimen

Louboutin kan rode zool niet exclusief claimen

Louboutins zijn de even populaire als prijzige vrouwenschoenen met kenmerkende rode zolen. De Franse ontwerper vocht al heel wat juridische robbertjes uit met concurrenten die gelijkaardige schoenen met rode zool op de markt brachten.

Merkinbreuk

Louboutin had zijn schoen ook als merk ingeschreven in de Benelux met de verwijzing naar de rode kleur (Pantone 18-1663TP). Toen de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren in 2012 zwarte schoenen met rode zool op de markt bracht, sprak Louboutin van merkinbreuk en stapte het naar de rechter. Van Haren vocht de claim aan.

De rechtbank in Den Haag legde de kwestie voor aan het Europees Hof van Justitie. Daar adviseerde de advocaat-generaal in juni vorig jaar al dat Louboutin geen merkbescherming kan krijgen alleen op basis van de kleur. Een nieuw advies bevestigt dat standpunt. Een merk kan namelijk niet uitsluitend op basis van zijn vorm beschermd worden. En de vorm bestaat daarbij niet enkel uit de driedimensionale kenmerken van de schoen, maar ook uit de kleur.

Wezenlijke functie

De advocaat-generaal betwijfelt ook «dat de rode kleur de wezenlijke functie van het merk kan vervullen en dat op grond daarvan de merkhouder kan worden geïdentificeerd wanneer deze kleur buiten haar specifieke context wordt gebruikt, dat wil zeggen los van de vorm van de zool».

Het is afwachten of het Hof het advies van de advocaat-generaal volgt, maar doorgaans is dat wel het geval.