Een Brits architectenbureau stelt voor de Londense metro te vervangen door snelle loopbanden. Het idee zou sneller en efficiënter zijn dan de overbevolkte Circle line'.
Volgens architectenbureau NBBJ zou een loopband of travelator' meer mensen kunnen vervoeren, sneller zijn en beter zijn voor de gezondheid. Dat schrijft de krant The Independent. De band, een soort van horizontale roltrap zoals we die kennen uit verschillende luchthavens, zou namelijk niet stoppen aan elk station. In plaats daarvan stappen reizigers over naar een tragere loopband, van waarop ze het perron kunnen betreden. Tussen de stations zouden er loopbanden met verschillende snelheden zijn, een snelle van 24 kilometer per uur en een trage van 19 kilometer per uur. De feeder' of trage band in de stations zou een snelheid van zo'n 5 kilometer per uur hebben.
Gevaren
Nu hebben metro's ongeveer een uur nodig om de 27 kilometer lange Circle line, de ovaalvormige route door en rond het centrum van London, te rijden. Dat zou aanzienlijk sneller kunnen met travelators. Het voorstel, dat voorlopig niet meer dan een idee is, is niet zonder risico's. Zo experimenteerde men in het Parijse station Montparnasse in 2002 al met de invoering van een loopband met verschillende snelheden, weliswaar in het station en niet ter vervanging van de metro. Het project werd uiteindelijk afgeblazen omdat te veel mensen gewond raakten bij het overstappen naar de snelste loopband.
De loopband als openbaarvervoersmiddel bestaat al veel langer. Al bij de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs werd er bij wijze van experiment een 'bewegend trottoir' aangelegd. Het innovatief stukje stoep kreeg de naam 'Rue de l'avenir'. Thomas Edison maakte er de onderstaande historische beelden van.