Wat verandert er?
Vanaf de zomer zullen er in de Britse hoofdstad op vrijdag- en zaterdagnacht metro's rijden met een frequentie van tien minuten. Tot nu toe rijdt de Londense metro in het weekend tot 1 uur s morgens en op weekdagen tot middernacht. Voorlopig zal de nachtdienst enkel gelden voor de lijnen Central' en Victoria', die Londen doorkruisen op de oost-west- en de noord-zuidas. In de herfst zal de dienst verder uitgebreid worden met de lijnen Jubilee', Northern' en Piccadilly'.
Waarom is dit beslist?
Volgens burgemeester Sadiq Khan is de Night Tube «cruciaal voor mijn plan om de Londense nachteconomie te ondersteunen en te doen groeien». Het idee komt van zijn voorganger Boris Johnson, die de nachtelijke ritten op 12 september 2015 al wilde lanceren. Dat moest echter worden uitgesteld door protest bij de werknemers van de Londense openbaarvervoermaatschappij TFL. Die maakten zich zorgen over de mogelijke impact van nachtelijke ritten op hun arbeidsomstandigheden. Voorbije zomer veroorzaakten de protesten verschillende stakingen bij de Londense metro, met grote gevolgen voor het verkeer in de Britse hoofdstad. De secretaris-generaal van de Britse transportvakbond RMT, Mick Cash, stelt zich echter nog steeds grote vragen bij de beveiliging van de nachtdienst.
Hoe zit het in Brussel?
Voorlopig zijn er in onze hoofdstad geen plannen om de ritten van de Brusselse metro uit te breiden naar de nacht, zegt Valérie Mertens, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet aan Metro. Wel biedt het MIVB al enige tijd bussen op het Noctis-nachtnet aan, die op vrijdag- en zaterdagnacht rijden van middernacht tot 3 uur 's ochtends.
Foto AFP / B. Stansall